LANGE SLANKE MUSKLER?

Jeg tror det er på tide med en liten reality check her når det kommer til styrketrening. Ofte så hører jeg jenter si følgende: “Jeg vil ha lange slanke muskler” Og man leser artikler på nettopp dette: “Program som gir deg lange slanke muskler”, “høyrepetisjon for lange slanke muskler” osv osv. Baaah…

Hva slags type muskler vi har og hvordan de utvikler seg under trening er avhengig av genetikken vår jenter. 

Jeg er 1,67 høy, men siden jeg har lange armer og bein får jeg det noen vil kalle “lange slanke muskler”. Hvorfor det? Jo, fordi det tar lengre tid å fylle plassen mellom leddene med muskel fordi det er mer plass mellom leddene sammenliknet med ei kort jente med korte bein/armer. Forstår dere?

Se på avstanden på bildet under mellom hofteleddet mitt og kneleddet mitt. Skulderleddet og albueleddet. Når det er såpass lang avstand i mellom leddene tar det meg lenger tid å fylle den plassen med muskelmasse. Til en stor frustrasjon noen ganger. For som dere vet har jeg lyst på KILLER QUADS (fremside lår muskel) Men skam den som gir seg for alt kommer med viljestyrke, 110% innsats og tid.

Ei jente som er lavere enn meg, har korte armer og bein fyller raskere opp plassen mellom leddene med muskel. For musklene våre strekker seg som regel fra ledd til ledd. (Det er muskler som går over flere ledd også, men for å gjøre det enkelt her).

På det grunnlaget så kan ei lav jente se mer muskuløs ut enn ei høy jente som i utgangspunktet har like mye muskelmasse. Den korte jenta vil da også kanskje se mer “klumpete” ut som noen velger å kalle det og når hun bygger muskler vil hun få den “look´en” ettersom hun pakker på seg muskelmasse ettersom tiden går og hun trener styrke for å bygge muskler. Noe jeg synes er fantastisk vakkert. Jeg skulle gjerne vært 1,60 høy, selvom jeg er fornøyd med hva stankelkroppen har fått til med over 3 år med trening♥ 

Håper innlegget var forståelig. Jeg vet at jeg ikke er den beste på å forklare på en pedagogisk måte. Nå skal jeg ta med Nova å bade i varmen her også blir det en overkrpopsøkt i kveld hvis ikke jeg utsetter den til i morgen pga mye jobb! Jobb først♥

#trening #info #tips #myte #muskler #blogg #helse #hverdag #sunn #livsstil #treningsblogg
    1. Takk! Endelig noen som kom med ett fornuftig innlegg om dette temaet, haha! Man kan enkelt se i Crossfit hvem som er høy eller lav etter lårstørrelsen, faktisk. Kara Webb som er 162cm høy har de råeste lårene noen sinne, mens Kirsten Pedri som er over 175cm høy har disse såkalte lange slanke musklene, og begge disse er på toppnivå så det står ikke på innsatsen der ihvertfall.
      Selv er jeg 178cm høy og kommer aldri til å bli “klumpete”, men jeg har lagt inn sjukt mange timer på stankelbeina mine de fire siste årene, og det har virkelig “paid off”, men låra mine vil aldri bli som Kara sine.
      Uansett, den sinnssyke mengden trening som må legges inn for at ei kvinne skal bli seende “manndig” ut som så mange frykter er langt over hva en normal person med 7-15 jobb klarer (Med mindre den jobben er å trene), så synes kvinnfolk burde få det inn i hodet at de ikke kommer til å se ut som en bodybuilder stappa med steroider fordi de løfter vekter 2-5 ganger i uka.

    2. Herlighet så utrolig bra skrevet! Har prøvd å forklare dette til x-antall venninner den siste tiden😵 fra nå av skal jeg bare henvende dem til dette innlegget😅
      Du er rå Christine, stå på videre❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg