FÅ RESULTATER MED STYRKETRENINGEN!

Når vi trener hardt og legger mye tid og energi igjen på trening så vil vi jo ha de resultatene vi fortjener. Det er noen punkter som er viktig at vi  følger. En av disse er at vi må tørre å øke tyngden vi trener med ofte nok. Vi kan ikke la oss stagnere over flere uker eller mnd fordi vi ikke tør å utfordre oss selv nok og havner i komfortsonen.

EKSEMPEL:

For å utvikle fysikken din må du utsette den for det vi kaller en overbelastning. Du må gjøre noe som er mer slitsomt eller utfordrende enn det du er vant til fra før. Alle mennesker er tilpasningsdyktige. Kroppene våre kan utvikle seg og forbedre seg, men det krever at kroppen blir utsatt for en stor nok påkjenning til at den ser en grunn til å forbedre seg. 

Hvordan dette fungerer: Hvis du bare er vant til kontorarbeide og så tar deg jobb som snekker, så kommer du til å få træler og sår hud inni hendene i starten. Men hver gang kroppen reparerer huden så passer den samtidig på å gjøre den litt tykkere og sterkere, slik at du bedre skal tåle å jobbe med hendene i fremtiden. Så etter en stund får du ikke lenger træler og såre hender av å jobbe som snekker. Men huden inni hendene dine ble ikke uendelig tykk og sterk? Den ble bare akkurat sterk nok til at du kan jobbe som snekker uten å bli sår. 

Hvis du skifter jobb igjen og begynner med noe enda mere utfordrende: For eksempel du begynner å jobbe i et steinbrudd med å knuse stein med en stor slegge – så blir du på ny sår i hendene, for denne utfordringen er du ikke vant til enda. For å gjøre en lang historie kort: når kroppen får nok hvile og mat, kan den tilpasse seg de fleste utfordringer vi gir den. Men hvis vi ikke øker vanskelighetsgraden i utfordringen over tid, slutter den å forbedre seg. 

Overført til vekttrening: Hvis du er utrent og begynner å trene knebøy med 20kg, blir muskelfibrene dine småskadet, og kroppen tilpasser seg ved å bygge dem opp igjen litt sterkere enn de var før, slik at neste gang du trener med 20kg kjennes det lettere. Men om du bare fortsetter å trene med 20kg, så stopper kroppen å tilpasse seg, fordi det ikke lenger er et behov for at den skal bli bedre. Skal den fortsette å forbedre seg, må du hele tiden øke vektene du trener med etterhvert som den blir sterkere, slik at du hele tiden utsetter den for utfordringer den ikke er vant med. Dette kalles progressiv overbelastning, og er et av de viktigste prinsippene for å bygge opp kroppen gjennom trening.”

Dette er et utdrag fra en Strongbody.no plan til ei av jentene jeg coacher. Så ikke vær redd for å gi det lille ekstra på trening! Legg på litt ekstra vekter og kjenn at du blir sterkere ettersom ukene går. Det er viktig å tråkke utenfor komfortsonen og pushe egne grenser for å ha en jevn fremgang styrke og treningsmessig. You can do it og jeg har trua på deg! Vi må vinne over hodene våre for vi er mye sterkere enn vi tror og når huet sier stopp klarer kroppen mye mer! Dette er VIKTIG når det kommer til resultater med treningen vår, vi vil jo ikke trene forgjeves?

Et eldre innlegg om mine beste tips til progresjon og resultater på trening finner dere HER! 

#styrketrening #treningsblogg #fitness #muskler #resultater #helse #sterk #trening #juli #hverdag

Siste innlegg