JEG TRENGER KARBOHYDRATER

God Onsdag babes! Siden i går har jeg vært skikkelig uggen i formen og magen min har kranglet skikkelig. Oppblåst og jævli. Det var nesten så jeg ikke dro å trente i går fordi jeg var så ugg. Det er ikke kult å tusle rundt på gymmen med mageknip og prompemage for å si det sånn. Bah.. Sikkert noe jeg hadde spist. Jeg kom meg på gymmen og angret jo seif ikke på det.

Anyway så la jeg ut en video på snap i går morges og skrev at “det er på tide å spise mer karbs” og det var flere som spurte hva jeg mente med det. Vel, jeg har jo ligget på en lite kaloriunderskudd nå for å gå litt ned i fett% for å stramme opp litt mot sommeren. Det vil si at jeg har kuttet litt karbohydrater fra kostholdet mitt for å ligge i et kaloriunderskudd. 

Grunnen til at man kutter karbohydrater er fordi det er det man spiser mest av. IKKE fordi det er noe galt med karbohydrater og det er det man blir “tjukk av” som mange tror. Karbs er IKKE farlig og du legger IKKE på deg av karbohydrater med mindre du spiser for mye av de, som gjelder proteiner og fett også. 

Jeg har ikke veid meg eller målt meg mens jeg har gjort dette for det er uvesentlig for meg. Jeg merker at jeg minker på fett% og jeg ser i speilet når det er nok. Og sånn ca nå kjenner jeg at det holder. MÅL OPPNÅDD. Det vil si at jeg nå skal begynne å spise mer karbohydrater igjen for å komme ut av kaloriunderskuddet. Jeg skal nå ligge på et “vedlikeholdsnivå” for å holde denne formen. Det vil si at jeg skal finne en kalorimengde som gjør at jeg hverken går opp eller ned, men holder meg stabil. Det er viktig. Jeg følger jo ikke det slavisk fordi jeg har cheatdays og koser meg med litt ekstra her og der, men dere skjønner poenget mitt sant? 🙂

Men for å svare på hva jeg mente med at “nå må jeg få i meg noe karbs” er jo som dere skjønner fordi jeg ikke vil ned noe mer i fett%. MEN.. også fordi når man får i seg for lite karbohydrater og ligger på et kaloriunderskudd så blir musklene “flate”. Karbohydrater gjør at musklene blir fyldige. Når vi spiser karbs så fylles musklene med glykogen. Altså, karbohydrater lagres som glykogen i muskulaturen vår (og i leveren). Når vi trener så tømmer vi det glykogen lageret også spiser vi for å fylle det opp igjen. The circle of life. Hehe.. Det er ENERGI.

Dette er også grunnen til at dere ser fitnessutøvere spiser riskaker med nutella før scenen eller en snickers bar. Det er for å få en litt “hardere” pakke. Det kalles oppkarbing. Det gjør man også som regel i “peak week”. Peak week er uken før en konkurranse. Vi gjør det for at kroppen skal fylles opp med glykogen å se friskere og fyldigere ut på scenen. For på diett blir man etterhvert flat i musklene fordi man ligger på karbohydrat underskudd. 

Og i går så jeg at jeg var helt flat. Magemusklene lå litt i dvale så derfor kommenterte jeg at det må karbohydrater til. KARBS ER VIKTIG DERE! Så ikke vær redd for brød, pasta, potet, ris, lomper, banan og annen frukt + grønnsaker og så mye mer da. Vi blir sterkere av karbs, bygger muskler av karbs og det er en viktig næringkilde.

Jeg håper dere skjønte hva jeg prøvde å forklare her! hehe.. Hvis du kom deg hele veien gjennom så kommenter! Nå skal jeg ut med Nova og etterhvert kjøre ukens første beinøkt. JEG ER KLAR!♥

 

#kosthold #trening #fitness #kropp #muskler #helse #treningsblogg #hverdag #livsstil #blogg
9 kommentarer
    1. Hei hei😃du ser virkelig Nice ut.. flink er du😊men nå til spørsmålet mitt da… ut i fra hva jeg har forstått er du litt imot lavkarbo diett.. hvis jeg ikke har misforstått helt da! men er det ikke det du da gjør i perioder? Altså lavere karbo inntak? Jeg feks har spist lavkarbo over en periode å fått gode resultater i form av vektnedgang og bedre form generelt! Har nå gått over til lavere karbo pga økt treningsmengde. Pluss ett kall det fri måltid i uka med det jeg vil🤩Føler dette funker bra. Hva tenker du om en lavkarbo livsstil?

    2. Synes du ser flott ut, flate muskler eller ikke, haha! Viste at carbs ble lagret i musklene men viste ikke at det vistes på de. Ikke rart jeg så ut som flubber da jeg gikk på lavkarbo (eller nullkarbo). Kjenner jeg virkelig skulle hatt en opprensking i kostholdet selv, svimmel og hodepine omtrent daglig og musklene har ikke futt whatsoever. Skjønner ikke hva som har skjedd.

    3. Maren: lavkarbo er ikke det samme som karbokutt. Å kutte litt karbo for å komme på kaloriunderskudd er ikke det samme som å kutte ut nesten all karbo og bytte det ut med fett og proteiner. Mange kutter ut brød og pasta heelt og det er ikke sunt

    4. Maren: Hey, nei. Det er stor forskjell på lavkarbo og det å kutte noen karbohydrater for å stramme inn litt. Spiser fortsatt mest karbo av alle næringskildene 🙂

      Jeg tenker at lavkarbo ikke er bra. Man skal ikke utelukke noen av næringstoffene i mine øyne. Og det å gå over til lavere karbo når du har økt treningsmengden er ikke noe jeg ville anbefalt, men du må kjenne på det du gjør for å få resultatene du ønsker 🙂 Funker det for deg så kjør på!

    5. Tusen takk for svar😊 jeg er vel mest redd for å gå opp i vekt igjen hvis jeg begynner å spise mye mye karbo… en merkelig redsel jeg veit men når man har vært overvektig er man livredd for å bli det igjen!

    6. Maren: du kommer til å gå opp i vekt etter du har vært på lavkarbo – og det er nettopp derfor lavkarbo ikke er noen sunn vektnedgang – veldig få ekstremdietter er det, nettopp fordi du går opp igjen med en gang du slutter. Spis karbo! Og tren og spis mindre av alt for å gå ned i vekt. Logg kaloriene f.eks med myfitnesspal. Er mye bedre, og man føler seg så mye bedre enn å gå på ek falsk dustediett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg