KOSTHOLDSMYTER!

Når det kommer til trening så er det mange myter man må ta livet av i info jungelen vi kaller det store internettet. Det er ikke lett å vite hva som gjelder da det er mye info som trosser hverandre og enn har sterke meninger om lavkarbo, mens andre mener karbohydrater er viktig. Jeg er en av de som bestemt mener at ingen av næringsstoffene bør utelukkes. Så lavkarbo i mine øyne er ikke en god løsning om man vil ha en langvarig livsstilsendring. 

For hvorfor skal vi nekte oss det vi synes er mest godt som pasta, poteter, brød osv. Skal man gå et helt liv å nekte seg selv å spise det? NEI.. Det er ikke noe jeg backer opp. Hvertfall ikke når jeg vet at man kan spise alle de overnevnte og fortsatt nå målene sine med treningen sin enten det er å gå opp i vekt/gå ned i vekt. Mange av jentene jeg coacher får sjokk over at de kan spise brød for eksempel, eller at det er så “vanlig” mat. 

NOEN AV MYTENE VI MÅ KNUSE ER:
 

Karbohydrater gjør deg tjukk: 
NEI! Nok en gang.. Det gjør de ikke. All mat gjør at fett% vår øker om vi spiser for mye av den. Det er ingenting man kan spise “gratis” for alle kalorier teller, selvom kaloriene kommer fra de sunneste næringskildene. Det er det totale kaloriinntaket over tid som avgjør hva slags resultater vi får. Jeg synes det er så synd at karbohydrater har fått så dårlig rykte. Jeg elsker karbs og mener det er en utrolig viktig næringskilde for å få resultater på trening.

 

Du skal ikke spise etter klokken 20:00:
NEI! Dette er også feil, da det fortsatt er den totale kalorimengden man spiser pr dag som har noe å si på resultatene våre. Så hvis du er som meg og liker å luske i skapene på kveldstid så spis på kvelden da vel. Da unngår du å ryke på en smell i godteskapet. Mine rutiner er slik at jeg spiser det første måltidet 12-13 tiden også snacksen jeg på  litt frukt gjennom dagen og spiser et måltid før jeg trener på ettermiddagen og resten av mate min på kvelden. På den måten får jeg middag OG kveldsmat sent på kvelden og kan fråtse i god mat uten at jeg vil spise potetgullet i skapet. Dette funker for meg, jeg sier ikke at du skal sulte deg gjennom dagen, for det gjør jeg ikke. Jeg har en litt annen døgnrytme enn mange andre og siden jeg har hjemmekontor 24/7 så har jeg en tendens til å jobbe sent på kvelden/natten også står jeg nok opp litt senere enn gjennomsnittsmenneske. Hehe.. Jeg står IKKE opp 12/13 tiden altså! Haha..

 

Må hvert måltid inneholde protein?
Det kommer an på hvor mange måltider du spiser hver dag. Ofte så blir man litt besatt av disse proteinene, men om du spiser ca 1,8-2 gram pr kroppsvekt om dagen hvis du trener styrke så er du godt innafor. Grunnen til å spise mye proteiner er fordi de metter lenger, men det er ingen vits i å overdrive. Jeg vil anbefale proteinene fordelt på minimum 3 måltider, så det er alltids rom for en snack utenom dagens proteindose 😉

 

Klarer kroppen kun å ta opp et visst antall gram proteiner pr måltid?
Både ja og nei. Proteiner i et måltid også blir brukt til å forhindre muskelsvinn i kroppen. Det å forhindre nedbryting av eksisterende muskelmasse er også viktig, og noe av det proteinet som du spiser som ikke går med til å produsere ny muskelmasse, vil gå med til å forhindre nedbryting. 

 

Håper dere likte innlegget♥ Nå skal jeg spise noe før jeg stikker på trening om en times tid. Jeg gleder meg SÅ til dagens beinøkt!

#helse #kosthold #kropp #trening #fitness #blogg #hverdag #tips #sunn #mai
4 kommentarer
    1. Har du noen gode tips for bulking? Jeg prøver å legge på meg, men jeg syntes det er veldig vanskelig å innta mer enn da kroppen trenger. Jeg elsker mat, men jeg liker å spise sunt. Jeg vil jo legge på meg på en sunn måte istedenfor å hive innpå junk food. Jeg vil også legge til at jeg driver med mye å løping og liker godt cardio. Jeg vet at det er vanskeligere å legge på seg da, men jeg vil jo fortsette å gjøre det jeg trives best med.
      PS. digger deg og bloggen din!!!

    2. Anine: Spis nøtter, nøttesmør på havregrøten for eksempel. Stek maten din i kokos/olivenolje. Spis avokado sammen med grønnsakene til middag 🙂

      Det er ingen krise om du spiser 80% sunt og 20% av kaloriene kommer fra “fun foods” Heller, når du skal opp i vekt. Da kan du tillate deg sjokolade for eksempel. Om du sliter med å nå kalorimengden pr dag, men da må alle viktige næringsstoffer være dekket, så du ikke spiser mye sjokolade og lite grønnsaker, proteiner, fett og karbo liksom 🙂

      Mitt beste tips.. vil du virkelig vite? Mindre løping og mer styrketrening. Muhaha! Hehe 😉

    3. Er bra å kverke noen av de gamle kostholdsmytene! Trodde selv på den “Kan ikke spise etter 20” til jeg var godt voksen! Hallo, hva er vi, Gremlins?
      Blir til stadighet sjokkert over hva folk går og tror på, er jo ikke rart mange sliter med kostholdet når det er så mange myter ute og går.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg