Trenger man kosttilskudd for å nå målene sine?

Svaret er NEI! 

Veldig mange tror man MÅ ha ditt og datt og det er jo faktisk et hav av kostilskudd der ute så jeg skjøner jo at man tenker at det er noe som er et must, men man trenger faktisk ikke proteinpulver, BCAA, Pre Workout osv osv. Så lenge man har et sunt kosthold får man i seg det man trenger av proteiner/aminosyrer (BCAA), vitaminer, mineraler ++. De 4 vanligste tilskuddene er vel BCAA, pre workout, kreatin, og proteinpulver.

BCAA for eksempel finnes i kjøtt, fisk og andre proteinrike matvarerer. Og en vanlig middag med rent kjøtt vil dekke behovet ditt for BCAA. Så derfor er ikke energidrikker med BCAA eller et rent BCAA kostilskudd nødvendig. Men om du liker å drikke det under trening fordi det smaker godt er det bare å kjøre på, men vit at du ikke får noen effekt av det. Jeg bruker ikke BCAA.

Proteinpulver er kun et proteinsubstitutt og heller ikke nødvendig om du får i deg nok protein via kjøtt, fisk, meieriprodukter osv. Du klarer deg helt fint uten proteinpulver om du har et sunt og proteinrikt kosthold. Men, jeg synes fortsatt proteinpulver er GULL å ha fordi man kan lage mye gode proteinsmoothies, shakes, pannekaker osv. Ved å tilsette proteinpulver i en smoothie eller pannekakeoppskrift blir det et mye mer proteinrikt måltid. Man kan også ha mager kesam eller cottage cheese i oppskriftene, men jeg foretrekker proteinpulver og det er en smaksak. Mange tror man MÅ ta en proteinshake etter trening, men dette er en myte. Det er forsket på og bevist at det er det daglige proteininntaket som er viktig, ikke det å stresse med å få i seg proteiner og mat max 30 minutter etter en treningsøkt. Mitt favorittpulver er dette HER! Om dere skal handle et proteinpulver anbefaler jeg dere å se på kvaliteten. Sørg for at det er 70-80 gram protein pr 100gram pulver og velg WHEY for det er myseprotein (melkeprotein) som taes raskt opp av kroppen.

Pre workout er som regel et koffeinbassert kostilskudd og det er nok en vanesak om man begynner å bruke det. Det er heller ikke noe man trenger, men mange føler de trenger et ekstra boost på vei til trening for litt ekstra energi og pga koffeinen i pre workouten føler de at det funker brafor de. Men det er ikke slik at det bidrar til ekstra muskelvekst, med mindre du føler du kan pushe deg selv hardere og har en helt annen kvalitet på treningsøktene dine med det da. 

Kreatine er heller ikke noe man trenger, men dette har faktisk en effekt på treningen din. Jeg har hatt et langt opphold, men har nå begnt å ta 5 gram kreatin etter trening blandet med saft/vann for å få en effekt i form av økt muskelvekst. Dette er forskningsbasert og bevist at kan bidra til muskelvekst. Det gir også en mer eksplosiv energi når man trener og man får evnen til å klare den ene repetisjonen ekstra for eksempel, Jeg bruker denne HER! 

#trening #helse #mat #tips #info #kosthold #sunn #livsstil #blogg
6 kommentarer
    1. Hei! Dette var greit å få litt mer informasjon om! Jeg har prøvd meg på BCAA og merker null forskjell, men leste litt på kreatin du linket til. Der stod det at den var bra for å øke muslelmasse, bevare musklene og for deg på diett? Må man gå på diett for å bruke kreatin eller kan jeg som har et sunt og vanlig kosthold og trener styrke opptil fem ganger i uken?

    2. Bra å kunne få det avklart, da skal jeg ikke bruke penger på bcaa eller pre workout.
      Men, merket du forskjell da du startet med kreatin igjen? Fikk du vannvekt? Har lyst å begynne på det, men tørr ikke nå som jeg har litt høy vekt… Vet det bare er et tall, men likevel ubehgelig å se et for høyt tall…

    3. Hei!
      Vil bare si at du gjør en kjempe bra jobb, du har så mye sjel og er virkelig ei bra jente!
      Har litt lyst til å komme med et blogginnleggtips – hva om du skriver om rutiner før under og etter en fitnesskonkurranse. Hva spiser man før en konkurranse, Havregrøt, drikke mye vann etc. Hadde vært så spennende å lese om 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg