Useriøse fitnesscoacher?

Den siste tiden har jeg bemerket meg en ting. At plutselig hvem som helst kan kalle seg en “fitness coach”. Og når jeg skriver fitnesscoach så mener jeg ikke PT eller Online PT/Coach, men en fitness coach som “coacher” utøvere som skal stille i for eksempel bikinifitness eller andre grener. Det kryr av “fitness coacher” på Instagram og i sosiale medier, men hvordan spotter du de useriøse som egentlig ikke har peiling på hva de driver med? 
 

Det er ikke så lett for det er så mange som virker seriøse og mange som hvertfall jeg føler jeg kan se er useriøse LANG vei. Men for noen som ikke har like mye innsikt når det kommer til trening som jeg eller andre fitnessutøver/coacher har så er det vanskelig å skille mellom seriøst og useriøst. 
 

  • Det å bli en fitnesscoach er ikke noe som skjer over natten. Jeg er så heldig at jeg har opplæring og blitt tatt under vingen hos noen av Norges beste og mest anerkjente fitness coacher som er og har vært ansvarlig for et stort team i mange titalls år. Jeg har hatt backup hele veien mens jeg coachet Kristine mot scenen og hatt en haug med spørsmål og fått hjelp slik at hun skulle bli best mulig. For jeg har aldri gjort det før og det handler ikke bare om å kutte kalorier for å bli tynn. Det er så mye mer enn det. En ting er å gå ned et visst antall kilo eller nå en bestemt fettprosent, men man skal også gjøre det på en sunn måte, og på en måte som gjør at man ikke mister hodet etterpå og legger på seg alt igjen og mere til. Og på en måte som gjør at man faktisk er stram i kroppen på scenen den dagen, og ikke står der sliten og overdiettert.

  • Det å coache noen mot en sceneform er ikke noe hvem som helst kan gjøre. Det er utrolig mange faktorer som spiller inn for at man skal treffe en viss form til 1 eller 2 visse datoer i løpet av en sesong. Først og fremst må man se an personen og ta en beslutning på om personen rekker å komme i sceneform til den datoen den første konkurransen er. For har man for høy fett % så trenger man mer tid. Og er det nok muskelmasse, er fysikken på plass eller skal man anbefale å jobbe med svakhetene litt mer for å komme til en finale? Man skal gjøre prosessen så skånsom mot kroppen som mulig og man skal ikke miste muskler på veien, holde motivasjonen oppe og sørge for å gjøre kutt til riktige tider. Det er ikke bare å klaske på med masse kardio fra starten av å kutte matmengden. Du vil ha en fornuftig diett som hjelper deg med å bevare energien og muskelmasse så godt som mulig. Og det trenger ikke være en torsk og brokkoli diett heller 😉

  • Det er ikke bare å starte et team uten noe som helst kunnskap om hvordan kroppen fungerer på en fitnessdiett og jeg synes de som gjør dette pisser på de som har drevet med dette i mange mange år og har lest seg opp, studert, prøvd og feile og hatt mange utøvere gjennom årene. Disse  såkalte “fitness coachene” kan potensielt ødelegge kroppen, psyken, forbrenningen og metabolismen til utøverne sine. Og det kan være veldig vanskelig å reparere i ettertid. Jeg som strongbody coach har jobbet med mange jenter som har vært på en uforsvarlig fitnessdiett og kommet veldig uheldig ut av det. Og det gjør meg trist!

Jeg er langt ifra utlært og det kommer jeg aldri til å bli heller for jeg lærer noe nytt hele tiden og det kommer ny forskning innenfor feltet, men jeg har de beste i ryggen som kan hjelpe meg med å vokse som fitnesscoach og bli den beste coachen jeg kan være for mine utøvere. Jeg bryr meg uendelig mye om de jeg coacher i Strongbody og de jeg coacher mot scenen. For jeg vet selv hvordan det er å være utøver, hvor usikker og redd man er i starten fordi man går inn i noe man absolutt ikke har peiling på. Man legger tilliten sin i andre sine hender. Man har 1000 spørsmål og trenger et sterkt team i ryggen med seriøse coacher som har svar på det du lurer på basert på egne erfaringer og forskning. Ikke bare fordi noen skal være kule å kalle seg “fitness coacher”, men egentlig ikke har peiling på hva de driver med. Så legg tilliten din i riktige hender og noen som tar godt vare på deg og noen med mye kunnskap innenfor feltet!


↑ Før diett og morningen før NM  ↑

 

Hvis du har en drøm om å stille i fitness så velg riktig team. Ta kontakt med forskjellige store klubber og finn den som passer deg. Velg et godt etablert team og noen som har vært i gamet lenge. Det kan bety forskjell på plasseringen din i konkurransen, en god diett som ikke gjør at du mister muskler og ikke går på tidenes psykiske smell etterpå og selve opplevelsen av det hele. Det er tross alt kroppen og psyken din. Så gå til noen som har peiling. Du går vel ikke til en tannlege med råtne tenner? 

Jeg er jo litt inhabil her, men jeg kan nevne at Kaliber Fitness Team har åpent klubb uttak Lørdag 5 Mai og alle som har en drøm om å stille er hjertelige velkomne for en formsjekk mot å stille i høstens konkurranser eller lage slagplan for å stille ved en senere anledning. Jeg kommer til å være der og gleder meg til å se dere♥

Jeg husker selv når jeg skulle stille i fitness så var det ikke snakk om å stille for noen andre enn Kaliber og om de ikke synes jeg hadde det som skulle til så skulle jeg trene meg til de tok meg inn for det var uaktuelt å stille for noen andre enn de siden de er en av Norges største og mest etablerte klubber med mange stjerner i klubben! Og jeg angrer ikke et sekund for jeg kan med hånda på hjertet si at den stemningen vi har innad i teamet den skal du lete lenge etter. En inkluderende gjeng som tar vare på hverandre♥

Og det er viktig med et godt team i ryggen når du skal gjennom ditt livs største utfordring!

#fitness #trening #treningsblogg #onsdag #viktig #tanker #kropp #følelser #helse #psykisk
 
20 kommentarer
    1. Amen! Heilt sant d du seie. Eg merka godt at eg har vore i trygge hender, fått hjelpen eg har trengt både psykisk og fysisk! Kunne aldri bytta ut deg eller kaliber mot noen ❤ Det blir oss igjen om en stund 💪 og eg glede meg allerede! (Prøver å lande😂 kost meg så mye på veien at d er vanskelig. Og det er positivt ment)

    2. Interessant og spennende lesing. Forstår godt hva du mener og at dere som er seriøse ønsker at disse uekte coachene ikke skal ødelegge folk…

    3. Hvor lang tid før en konkurranse starter man å gå ned ned i fettprosent? Eller hvordan fungerer det i kaliber? Er nysgjerrig på hvordan alt foregår før en konkurranse, kan du ikke skrive et innlegg det😁

    4. Ut i fra det du skriver her, og hvordan du roser Strongbody opp i skyene om hvordan de får jenter på rett kjøl og ut av usunne tanker, blir jeg ganske sjokkert over at de legger ut innlegg om ?hvordan gå på diett med et nyfødt barn. Det er jo bare utrolig trist å fronte at det i det hele tatt skal være en tanke for ei jente med en nyfødt baby på armen – det eneste som bør spille noen rolle er jo at babyen får i seg all næringen den trenger og utvikler seg slik den skal, ikke hvor fort man kommer seg tilbake i en kropp med bra utseende!
      At man vil ha tilbake kroppen sin etter en stund, det skjønner jeg godt, og det er nok klart det er mange som ønsker seg hjelp med dette. Men StrongBody legger jo ut hvordan du skal legge opp kaloriinntaket de TRE første månedene? Det er helt sinnsykt, og et fokus jeg håper og tror du ikke støtter overhodet, for ut i fra det jeg vet om deg har du et sunnere syn på ting enn det der. De første månedene som mor bør fokuset være babyens beste og å kose seg med barnet sitt, ikke hvordan kroppen ser ut.. Har man fokus på utseende så tidlig foran babyens næring bør man vel strengt tatt ikke få barn enda(men det er jo en annen diskusjon). Håper dette er noe du tar opp med kollegaene dine – regner med det ikke er du som har lagt ut det innlegget.

    5. Veldig bra skrevet! 😊 Fint at du setter fokus på dette problemet. Kanskje det kommer et innlegg om hvordan man avslører useriøse coatcher også? 😃

    6. Viktig tema, så bra du belyser det.
      En annen ting som snakkes mye om i disse dager er tiden etter fitnessoppkjøring og reverse diet. Det sies mye om hvordan det gjøres og at det er viktig å gjøre det gradvis.
      Et ønske hadde vært et innlegg rettet mot de gangene reverse diet ikke går som det skal, og hvordan man kan gjenvinne balansen igjen når “skaden har skjedd”. Når en plutselig har rast opp og både kropp og hode kommer i ubalanse. Mange der ute får ikke/tør ikke søke råd, og får ikke den oppfølgingen de burde ha hatt.
      Kanskje noe om hvordan man kan/bør jobbe med seg selv etter oppkjøring?

    7. Har bare hørt gode ting om kaliber, og har hatt line som coach via strongbody! Super dame og veldig mye kunnskap😊

    8. @ stine, syns den kommetaren din er ganske trangsynt, virker som om du bare vil ta ordet diett og vri det til noe veldig negativt! Jeg har selv brukt strongbody i flere mnd og i forhold til andre coacher jeg har hatt så er strongbody noe helt annet. Jeg tror du tenker at man må gå å sulte seg og begrense kaloriinntaket, men sånn er det faktisk ikke! Jeg tviler faktisk på at du kan tenke deg hvor mye mat det er! Hva er galt med å følge enn sunn og god matplan etter fødsel? Via strongbody så får man i seg næringsrik mat og nok mat. Det er ikke snakk om å sulte, man velger vel heller å få i seg det riktige som er bra for både mor og barn. Akkurat som om det å følge en god matplan går inn på barnet?? Skjerp deg da. Strongbody er faktisk vanlig husmannskost!! aah blir irritert

    9. Julie;
      Jeg har selv brukt plan fra StrongBody lenge, så jeg har god innsikt i hva deres dietter innebærer – så du trenger ikke anta at jeg stiller uten noen form for bakgrunnsinfo når jeg kommenterer. Jeg vrir ikke diett til noe negativt i det hele tatt, en diett kan være vel og bra for mange – men IKKE når man har en nyfødt baby på under 3 måneder. Sett deg inn i hvor sårbare spedbarn er når det gjelder næring i denne perioden, så skjønner du hvorfor man ikke burde legge vekt på hvor mange kalorier man burde spise i denne perioden, men HVA man spiser. Om du ser på innlegget som ble lagt ut av lederen for StrongBody, Gunnar Strand Jacobsen, så ser du at fokuset på det innlegget er hvor mye kalorier du kan spise for å fortsatt ikke gå i minus og dermed få tilbake mammarollen – ikke hva slags viktige næringsstoffer man heller burde fokusere på å få i seg i en så viktig periode av barnets kognitive og fysiske utvikling.
      Jeg har ikke kritisert StrongBody sine kostholdsplaner eller annet opplegg – jeg har stilt spørsmål ved å gi kalori-tips til nybakte mødre, så ikke beskyld meg for å kritisere kostholdsplanene deres generelt – hold deg til det jeg skrev, eller ?skjerp deg? da som du kaller det.
      Det må være lov å stille kritiske spørsmål til noens jobb. Tåler man ikke det burde man ikke ha jobb som PT og kostholdsveileder.

    10. Tine: Man kommer på Kaliber Gym og får en formsjekk foran Kaliber coachene. Man får en tlbakemelding på “formen” altså, fysikken og blir tatt ut for å stille i konk eller hjelp/tilbud om en målrettet plan for å stille senere om det skulle være mangel på muskelmasse for eksempel. Og en formsjekk så har man på seg undertøy/sportsundertøy.

    11. Stine: Nå hjelper vi en hel masse folk som nettopp har født, og det å kalle de overfladiske og uegnede som mødre er vel ganske så dømmende og urettferdig. Mange har hatt tøffe svangerskap, de sliter med kroppslige plager og vil først og fremst komme i bedre form pga HELSEN sin. Og vi legger opp til et kosthold med fokus på å dekke behovet for næringsstoffer for både mor og barn. I en perfekte verden ville kanskje ingen brydd seg om de hadde lagt på seg i svangerskapet, men nå er det en gang slik at det gjør veldig mange, og da er det bedre de kan få råd til å slanke seg på en fornuftig måte, enn at de gjør det på egen hånd og det går utover både helsen dems og morsmelken.. En kvinne som kritiserer en kvinne som nettopp har født fordi hun ønsker å gå ned noen kilo, er akkurat en slik kvinne som trykker andre kvinner ned og shamer de…

      Poenget i dette innlegget var å gi tips til mødre så de IKKE skulle få i seg for lite næring, da mange gjør denne feilen på egenhånd.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg