F RESULTATER MED STYRKETRENINGEN!

Nr vi trener hardt og legger mye tid og energi igjen p trening s vil vi jo ha de resultatene vi fortjener. Det er noen punkter som er viktig at vi  flger. En av disse er at vi m trre ke tyngden vi trener med ofte nok. Vi kan ikke la oss stagnere over flere uker eller mnd fordi vi ikke tr utfordre oss selv nok og havner i komfortsonen.

EKSEMPEL:

"For utvikle fysikken din m du utsette den for det vi kaller en overbelastning. Du m gjre noe som er mer slitsomt eller utfordrende enn det du er vant til fra fr. Alle mennesker er tilpasningsdyktige. Kroppene vre kan utvikle seg og forbedre seg, men det krever at kroppen blir utsatt for en stor nok pkjenning til at den ser en grunn til forbedre seg. 

Hvordan dette fungerer: Hvis du bare er vant til kontorarbeide og s tar deg jobb som snekker, s kommer du til f trler og sr hud inni hendene i starten. Men hver gang kroppen reparerer huden s passer den samtidig p gjre den litt tykkere og sterkere, slik at du bedre skal tle jobbe med hendene i fremtiden. S etter en stund fr du ikke lenger trler og sre hender av jobbe som snekker. Men huden inni hendene dine ble ikke uendelig tykk og sterk? Den ble bare akkurat sterk nok til at du kan jobbe som snekker uten bli sr. 

Hvis du skifter jobb igjen og begynner med noe enda mere utfordrende: For eksempel du begynner jobbe i et steinbrudd med knuse stein med en stor slegge - s blir du p ny sr i hendene, for denne utfordringen er du ikke vant til enda. For gjre en lang historie kort: nr kroppen fr nok hvile og mat, kan den tilpasse seg de fleste utfordringer vi gir den. Men hvis vi ikke ker vanskelighetsgraden i utfordringen over tid, slutter den forbedre seg. 

Overfrt til vekttrening: Hvis du er utrent og begynner trene kneby med 20kg, blir muskelfibrene dine smskadet, og kroppen tilpasser seg ved bygge dem opp igjen litt sterkere enn de var fr, slik at neste gang du trener med 20kg kjennes det lettere. Men om du bare fortsetter trene med 20kg, s stopper kroppen tilpasse seg, fordi det ikke lenger er et behov for at den skal bli bedre. Skal den fortsette forbedre seg, m du hele tiden ke vektene du trener med etterhvert som den blir sterkere, slik at du hele tiden utsetter den for utfordringer den ikke er vant med. Dette kalles progressiv overbelastning, og er et av de viktigste prinsippene for bygge opp kroppen gjennom trening."

Dette er et utdrag fra en Strongbody.no plan til ei av jentene jeg coacher. S ikke vr redd for gi det lille ekstra p trening! Legg p litt ekstra vekter og kjenn at du blir sterkere ettersom ukene gr. Det er viktig trkke utenfor komfortsonen og pushe egne grenser for ha en jevn fremgang styrke og treningsmessig. You can do it og jeg har trua p deg! Vi m vinne over hodene vre for vi er mye sterkere enn vi tror og nr huet sier stopp klarer kroppen mye mer! Dette er VIKTIG nr det kommer til resultater med treningen vr, vi vil jo ikke trene forgjeves?

Et eldre innlegg om mine beste tips til progresjon og resultater p trening finner dere HER! 

4

Gode poeng! Kult se fr og etter bilder av deg, imponerende arbeid :)

Aliveagain: Tusen takk! :D

Bra innlegg! Ha en fin helg videre :)

Carina Lie: Tusen takk <3

Skriv en ny kommentar