JEG TRENGER KARBOHYDRATER

God Onsdag babes! Siden i gr har jeg vrt skikkelig uggen i formen og magen min har kranglet skikkelig. Oppblst og jvli. Det var nesten s jeg ikke dro trente i gr fordi jeg var s ugg. Det er ikke kult tusle rundt p gymmen med mageknip og prompemage for si det snn. Bah.. Sikkert noe jeg hadde spist. Jeg kom meg p gymmen og angret jo seif ikke p det.

Anyway s la jeg ut en video p snap i gr morges og skrev at "det er p tide spise mer karbs" og det var flere som spurte hva jeg mente med det. Vel, jeg har jo ligget p en lite kaloriunderskudd n for g litt ned i fett% for stramme opp litt mot sommeren. Det vil si at jeg har kuttet litt karbohydrater fra kostholdet mitt for ligge i et kaloriunderskudd. 

Grunnen til at man kutter karbohydrater er fordi det er det man spiser mest av. IKKE fordi det er noe galt med karbohydrater og det er det man blir "tjukk av" som mange tror. Karbs er IKKE farlig og du legger IKKE p deg av karbohydrater med mindre du spiser for mye av de, som gjelder proteiner og fett ogs. 

Jeg har ikke veid meg eller mlt meg mens jeg har gjort dette for det er uvesentlig for meg. Jeg merker at jeg minker p fett% og jeg ser i speilet nr det er nok. Og snn ca n kjenner jeg at det holder. ML OPPNDD. Det vil si at jeg n skal begynne spise mer karbohydrater igjen for komme ut av kaloriunderskuddet. Jeg skal n ligge p et "vedlikeholdsniv" for holde denne formen. Det vil si at jeg skal finne en kalorimengde som gjr at jeg hverken gr opp eller ned, men holder meg stabil. Det er viktig. Jeg flger jo ikke det slavisk fordi jeg har cheatdays og koser meg med litt ekstra her og der, men dere skjnner poenget mitt sant? :)

Men for svare p hva jeg mente med at "n m jeg f i meg noe karbs" er jo som dere skjnner fordi jeg ikke vil ned noe mer i fett%. MEN.. ogs fordi nr man fr i seg for lite karbohydrater og ligger p et kaloriunderskudd s blir musklene "flate". Karbohydrater gjr at musklene blir fyldige. Nr vi spiser karbs s fylles musklene med glykogen. Alts, karbohydrater lagres som glykogen i muskulaturen vr (og i leveren). Nr vi trener s tmmer vi det glykogen lageret ogs spiser vi for fylle det opp igjen. The circle of life. Hehe.. Det er ENERGI.

Dette er ogs grunnen til at dere ser fitnessutvere spiser riskaker med nutella fr scenen eller en snickers bar. Det er for f en litt "hardere" pakke. Det kalles oppkarbing. Det gjr man ogs som regel i "peak week". Peak week er uken fr en konkurranse. Vi gjr det for at kroppen skal fylles opp med glykogen  se friskere og fyldigere ut p scenen. For p diett blir man etterhvert flat i musklene fordi man ligger p karbohydrat underskudd. 

Og i gr s jeg at jeg var helt flat. Magemusklene l litt i dvale s derfor kommenterte jeg at det m karbohydrater til. KARBS ER VIKTIG DERE! S ikke vr redd for brd, pasta, potet, ris, lomper, banan og annen frukt + grnnsaker og s mye mer da. Vi blir sterkere av karbs, bygger muskler av karbs og det er en viktig nringkilde.

Jeg hper dere skjnte hva jeg prvde forklare her! hehe.. Hvis du kom deg hele veien gjennom s kommenter! N skal jeg ut med Nova og etterhvert kjre ukens frste beinkt. JEG ER KLAR!♥

 

9

du er s fin!

Hei hei😃du ser virkelig Nice ut.. flink er du😊men n til sprsmlet mitt da... ut i fra hva jeg har forsttt er du litt imot lavkarbo diett.. hvis jeg ikke har misforsttt helt da! men er det ikke det du da gjr i perioder? Alts lavere karbo inntak? Jeg feks har spist lavkarbo over en periode ftt gode resultater i form av vektnedgang og bedre form generelt! Har n gtt over til lavere karbo pga kt treningsmengde. Pluss ett kall det fri mltid i uka med det jeg vil🤩Fler dette funker bra. Hva tenker du om en lavkarbo livsstil?

Maren: Hey, nei. Det er stor forskjell p lavkarbo og det kutte noen karbohydrater for stramme inn litt. Spiser fortsatt mest karbo av alle nringskildene :)

Jeg tenker at lavkarbo ikke er bra. Man skal ikke utelukke noen av nringstoffene i mine yne. Og det g over til lavere karbo nr du har kt treningsmengden er ikke noe jeg ville anbefalt, men du m kjenne p det du gjr for f resultatene du nsker :) Funker det for deg s kjr p!

Synes du ser flott ut, flate muskler eller ikke, haha! Viste at carbs ble lagret i musklene men viste ikke at det vistes p de. Ikke rart jeg s ut som flubber da jeg gikk p lavkarbo (eller nullkarbo). Kjenner jeg virkelig skulle hatt en opprensking i kostholdet selv, svimmel og hodepine omtrent daglig og musklene har ikke futt whatsoever. Skjnner ikke hva som har skjedd.

Gunnhild: Ja, nettopp!! Et ord.. lavkarbo :P

Du ser HELT fantastisk ut! :-)

Maren: lavkarbo er ikke det samme som karbokutt. kutte litt karbo for komme p kaloriunderskudd er ikke det samme som kutte ut nesten all karbo og bytte det ut med fett og proteiner. Mange kutter ut brd og pasta heelt og det er ikke sunt

Tusen takk for svar😊 jeg er vel mest redd for g opp i vekt igjen hvis jeg begynner spise mye mye karbo... en merkelig redsel jeg veit men nr man har vrt overvektig er man livredd for bli det igjen!

Maren: du kommer til g opp i vekt etter du har vrt p lavkarbo - og det er nettopp derfor lavkarbo ikke er noen sunn vektnedgang - veldig f ekstremdietter er det, nettopp fordi du gr opp igjen med en gang du slutter. Spis karbo! Og tren og spis mindre av alt for g ned i vekt. Logg kaloriene f.eks med myfitnesspal. Er mye bedre, og man fler seg s mye bedre enn g p ek falsk dustediett.

Skriv en ny kommentar