KOSTHOLDSMYTER!

Nr det kommer til trening s er det mange myter man m ta livet av i info jungelen vi kaller det store internettet. Det er ikke lett vite hva som gjelder da det er mye info som trosser hverandre og enn har sterke meninger om lavkarbo, mens andre mener karbohydrater er viktig. Jeg er en av de som bestemt mener at ingen av nringsstoffene br utelukkes. S lavkarbo i mine yne er ikke en god lsning om man vil ha en langvarig livsstilsendring. 

For hvorfor skal vi nekte oss det vi synes er mest godt som pasta, poteter, brd osv. Skal man g et helt liv nekte seg selv spise det? NEI.. Det er ikke noe jeg backer opp. Hvertfall ikke nr jeg vet at man kan spise alle de overnevnte og fortsatt n mlene sine med treningen sin enten det er g opp i vekt/g ned i vekt. Mange av jentene jeg coacher fr sjokk over at de kan spise brd for eksempel, eller at det er s "vanlig" mat. 

NOEN AV MYTENE VI M KNUSE ER:
 

Karbohydrater gjr deg tjukk: 
NEI! Nok en gang.. Det gjr de ikke. All mat gjr at fett% vr ker om vi spiser for mye av den. Det er ingenting man kan spise "gratis" for alle kalorier teller, selvom kaloriene kommer fra de sunneste nringskildene. Det er det totale kaloriinntaket over tid som avgjr hva slags resultater vi fr. Jeg synes det er s synd at karbohydrater har ftt s drlig rykte. Jeg elsker karbs og mener det er en utrolig viktig nringskilde for f resultater p trening.

 

Du skal ikke spise etter klokken 20:00:
NEI! Dette er ogs feil, da det fortsatt er den totale kalorimengden man spiser pr dag som har noe si p resultatene vre. S hvis du er som meg og liker luske i skapene p kveldstid s spis p kvelden da vel. Da unngr du ryke p en smell i godteskapet. Mine rutiner er slik at jeg spiser det frste mltidet 12-13 tiden ogs snacksen jeg p  litt frukt gjennom dagen og spiser et mltid fr jeg trener p ettermiddagen og resten av mate min p kvelden. P den mten fr jeg middag OG kveldsmat sent p kvelden og kan frtse i god mat uten at jeg vil spise potetgullet i skapet. Dette funker for meg, jeg sier ikke at du skal sulte deg gjennom dagen, for det gjr jeg ikke. Jeg har en litt annen dgnrytme enn mange andre og siden jeg har hjemmekontor 24/7 s har jeg en tendens til jobbe sent p kvelden/natten ogs str jeg nok opp litt senere enn gjennomsnittsmenneske. Hehe.. Jeg str IKKE opp 12/13 tiden alts! Haha..

 

M hvert mltid inneholde protein?
Det kommer an p hvor mange mltider du spiser hver dag. Ofte s blir man litt besatt av disse proteinene, men om du spiser ca 1,8-2 gram pr kroppsvekt om dagen hvis du trener styrke s er du godt innafor. Grunnen til spise mye proteiner er fordi de metter lenger, men det er ingen vits i overdrive. Jeg vil anbefale proteinene fordelt p minimum 3 mltider, s det er alltids rom for en snack utenom dagens proteindose ;)

 

Klarer kroppen kun ta opp et visst antall gram proteiner pr mltid?
Bde ja og nei. Proteiner i et mltid ogs blir brukt til forhindre muskelsvinn i kroppen. Det forhindre nedbryting av eksisterende muskelmasse er ogs viktig, og noe av det proteinet som du spiser som ikke gr med til produsere ny muskelmasse, vil g med til forhindre nedbryting. 

 

Hper dere likte innlegget♥ N skal jeg spise noe fr jeg stikker p trening om en times tid. Jeg gleder meg S til dagens beinkt!

4

Har du noen gode tips for bulking? Jeg prver legge p meg, men jeg syntes det er veldig vanskelig innta mer enn da kroppen trenger. Jeg elsker mat, men jeg liker spise sunt. Jeg vil jo legge p meg p en sunn mte istedenfor hive innp junk food. Jeg vil ogs legge til at jeg driver med mye lping og liker godt cardio. Jeg vet at det er vanskeligere legge p seg da, men jeg vil jo fortsette gjre det jeg trives best med.

PS. digger deg og bloggen din!!!

Anine: Spis ntter, nttesmr p havregrten for eksempel. Stek maten din i kokos/olivenolje. Spis avokado sammen med grnnsakene til middag :)

Det er ingen krise om du spiser 80% sunt og 20% av kaloriene kommer fra "fun foods" Heller, nr du skal opp i vekt. Da kan du tillate deg sjokolade for eksempel. Om du sliter med n kalorimengden pr dag, men da m alle viktige nringsstoffer vre dekket, s du ikke spiser mye sjokolade og lite grnnsaker, proteiner, fett og karbo liksom :)

Mitt beste tips.. vil du virkelig vite? Mindre lping og mer styrketrening. Muhaha! Hehe ;)

Er bra kverke noen av de gamle kostholdsmytene! Trodde selv p den "Kan ikke spise etter 20" til jeg var godt voksen! Hallo, hva er vi, Gremlins?

Blir til stadighet sjokkert over hva folk gr og tror p, er jo ikke rart mange sliter med kostholdet nr det er s mange myter ute og gr.

Gunnhild Resell: Ja ikke sant! :)

Det er faktisk helt dryt!

Skriv en ny kommentar