Q & A - TRENING..

- Hvordan gikk du fra utrent til den du er i dag? Hva var motivasjonen?: 

Som mange av dere vet s startet min treningsreise nr jeg ble dumpet av forloveden min. Jeg var sjukt deprimert og visste serist ikke hva jeg skulle gjre med livet mitt og trodde aldri jeg noensinne skulle kunne klare smile igjen en gang. Jeg begynte. trene for f tanene mine og fokuset mitt over p noe annet enn hvor synd det var p meg og etterhvert som jeg ble sterkere og mestringsflelsen kom s kom motivasjonen mer og mer til knuse ml bli sterkere. Derfor satte jeg meg kort tid etter et ml om stille i bikini fitness and i did it! 4 plass i NM p frste konk. 

- Hvor mange r har du trent (styrke) n?

Ca 3 r♥ (skulle nske jeg begynte fr for si det snn. Tenk s mye gains jeg har gtt glipp av ;P )

- Hva er ditt strste ml akkurat n?

Det er bygge muskler, da spesielt overkropp, meeeen ogs i beina! Hehe, mye vil ha mer. Jeg vil stille i Wellness Fitness neste r, men de jentene er ganske mye strre enn bikini jentene muskelmessig og jeg stiller ikke i den grenen fr jeg har pakket p meg nok muskelmasse. Under her ser dere forskjellen p de 3 forskjellige grenene bikini fitness, wellness fitness og body fitness. og under der igjen top 3 p Arnold Classic i wellness. (Det er internasjonalt niv og mye hyere niv enn det er i Norge da, men det er den fysikk jeg synes er HELT R)

BgVko0intx2
Bh41o1KHCgj

- Hvor ofte trener du pr uke?

Jeg trener styrke 5 dager i uken og ingen kondisjonstrening. Jeg har 3 kter med overkropp og 2 kter med bein og rumpe. 

- Hvor lenge varer ktene dine?

Ca 1 time til 1 1/2 time. Det er ikke om gjre ha de lengste treningsktene. De skal vre riktig sammensatte, effektive og gi resultater.

- Hva synes du om CrossFit?

Jeg har lyst til teste det bare for ha gjort det. Hvem vet, kanskje jeg hadde digga det. Jeg synes at de som driver med crossfit p et hyt niv ser helt r ut i fysikken, men det er en sport det er lett skade seg i. Jeg synes det er s hysterisk trening. Stresse seg gjennom velser, kaste seg rundt, slenge seg opp og ned og ja.. Det er mye skader. Crossfit for folk som aldri har trent fr synes jeg er risky business. Jeg personlig synes man br beherske baselft frst  bygge et godt styrkegrunnlag ogs kan man vurdere teste crossfit. 

- Hvor tungt m man trene i velser som benkpress/leg curl osv for  stramme opp skikkelig? Kilo, reps etc.

S tungt du klarer 8-12 reps og fortsette ke for bli sterkere s muskler vokser. Men for stramme opp er kostholdet viktig ogs den beste kombinasjonen er trene styrke for muskelvekst samtidig som man holder kostholdet riktig. For om fett% gr ned og musklene vokser blir resultater en strammere kropp. (Dette med g ned i fett% gjelder selvsagt ikke for de som allerede er veldig slanke)

- Hvilke basevelse liker du best?

Jeg eeeelsker sumo marklft! Den har jeg i dagens kt og jeg gleder meg allerede!!

- Hvordan bli sterkere i baselft?

Trene det ofte og i riktige mengder! Jeg anbefaler alle som nsker bli sterkere i baselft eller vil ha optimale resultater med treningen sin kontakt en PT/Coach som kan legge opp et mlrettet treningsprogram og evt kosthold. 

- Br man ha en balanse mellom hyrep og lavrep p baselft?

Det sprs hva mlet er. Om du nsker kun fokusere p bli s sterk du kan er det mer lavrep og eksplosiv trening som gjelder. Mens jeg som vil ha kt styrke og muskelvekst liker kombinere disse to for da fler jeg at jeg fr det beste av begge verdener. 

- Hva tenker du om helkroppsprogram kontra splittprogram?

Begge deler er gull og det kommer an p hvilket niv man er, hvor sterk man er, hva man nsker med treningen sin og hvor mye tid man har rett og slett. For om man har drlig tid i lpet av uken, men fortsatt vil ha gode resultater er det bedre med for eksempel et 3 dagers fullkropp enn en 4 dagers splitt hvor du kanskje ikke fr inn alle 4 ktene og dermed misser mye av treningen p visse omrder. 

- Hva er det du liker best trene?

Jeg bde elsker OG hater trene bein og rumpe. Det er s vondt og tungt, men fy faen s deilig det er nr man er ferdig. Ogs vil jeg ha masse muskler i beina og da m det til!

- Hvordan e den beste mten trene rumpa p?

Her liker jeg tung styrke kombinert med hyrepetisjon. For eksempel tung hip trust (som ER den beste rumpevelsen uten tvil), "lettere" utfallsvarianter p 8-12 reps og lettvektstrening med minibanks eller lette kabelvekter hvor man trener 15-20 reps. For eksempel strikkvelser p slutten av kten eller glupe kickback i kabel. Og nr jeg sier "lettere" s mener jeg fortsatt s tungt du klarer f inn alle reps p. Og K vektene jevnlig. Trener man med samme tyngde over tid fr man ikke resultater.

- Jeg lurer p hva du syntes om Kayla Itsines BBG program?

Jeg har ikke sett noen av programmene hennes i helhet, men jeg synes ikke hun er fitspo i mine yne. For med all den styrketreningen hun viser og legger opp til p sin Instagram s synes jeg hun har EKSTREMT lite muskler og i tillegg er EKSTREMT tynn. Jeg personlig synes hun er et usunt forbilde for unge jenter for vre helt rlig og det er skremmende nr hun har s mye flgere. Jeg ser ogs i kommentarfeltene hennes at folk reagerer p det hun driver med. "hvor er musklene dine, du som trener s mye styrke" . Og all respekt til de som vil trene styrke uten bli store og veldig muskulse, for det er en smakssak, men hun er en veldig tynn jente som spiser for lite mat i mine yne. It makes me sad!

Jeg hper dere likte denne runden med Q&A babes♥ Ha en nydelig dag!!

6

Hei! I et tidligere innlegg skrev du at man helst ikke br trene bein/rumpe mer enn ca 15 sett i uka. Hvordan klarer du dette hvis du trener bein 2 ganger i uken? Jeg trener ogs bein/rumpe 2 ganger i uken, og ligger langt over 15 sett per uke p muskelgruppen..har forvrig aldri hrt/lest om dette fr. Er det noen studier som viser til kt muskelvekt ved holde seg p dette antallet? :)

Monica: Hei! DET var bra du sa, for der har jeg surra nr jeg har skrevet for det jeg mente var at det ER 15 sett pr muskelgruppe som kan trenes. Alts 15 sett p bakside lr, fremside lr og rumpe. Har endret innlegget s det ble riktig n! Takk gud for at du kommenterte! <3

Det finnes ingen eksakte studier, men det nrmeste vi kommer er noen arbeider av James Krieger der han konkluderer med 12-18 harde sett per uke per muskelgruppe. Rdene jeg skriver er basert p mine erfaringer, Gunnar (som har mange mange rs erfaring) og Strongbody teamet sine :)

Er "glad" for hre at andre ogs sliter med kneby, den velsen gir enten sykt med mestringsflelse eller s delegger den hele kta! Jeg har nesten grtt flere ganger!

Men n har jeg lrt meg at jeg faktisk m starte over og bare godta at det er en dritt velse for meg, all kning er god kning.

Julie: Ja, det er faktisk litt godt ikke vre alene p det. Og det er ikke alle kropper som er lagt for alt. Og da m an jobbe rundt og gjre alternativer eller gi den beste innsatsen man kan selvom det er utfordrende som faen! <3

Liker innstillingen din frken!!

Flott innlegg! Er det slik at visse muskelgrupper trenger mer restitusjon enn andre? Etter ha trent fullkropp er jeg ofte stl i armer og rygg lenge fr det kommer i beina f.eks :P er det forresten normalt bli stl i skuldre etter beinkt?

Mia: Man blir stl p steder man ikke har trent noen ganger, men det er fordi de musklene kanskje blir anspent utnder kten. Restitusjonstiden kommer an p hvor hard muskelen er trent :)

Skriv en ny kommentar