hits

Userise fitnesscoacher?

  • 18.04.2018 kl. 15:08

Den siste tiden har jeg bemerket meg en ting. At plutselig hvem som helst kan kalle seg en "fitness coach". Og nr jeg skriver fitnesscoach s mener jeg ikke PT eller Online PT/Coach, men en fitness coach som "coacher" utvere som skal stille i for eksempel bikinifitness eller andre grener. Det kryr av "fitness coacher" p Instagram og i sosiale medier, men hvordan spotter du de userise som egentlig ikke har peiling p hva de driver med? 
 

Det er ikke s lett for det er s mange som virker serise og mange som hvertfall jeg fler jeg kan se er userise LANG vei. Men for noen som ikke har like mye innsikt nr det kommer til trening som jeg eller andre fitnessutver/coacher har s er det vanskelig skille mellom serist og userist. 
 

  • Det bli en fitnesscoach er ikke noe som skjer over natten. Jeg er s heldig at jeg har opplring og blitt tatt under vingen hos noen av Norges beste og mest anerkjente fitness coacher som er og har vrt ansvarlig for et stort team i mange titalls r. Jeg har hatt backup hele veien mens jeg coachet Kristine mot scenen og hatt en haug med sprsml og ftt hjelp slik at hun skulle bli best mulig. For jeg har aldri gjort det fr og det handler ikke bare om kutte kalorier for bli tynn. Det er s mye mer enn det. En ting er g ned et visst antall kilo eller n en bestemt fettprosent, men man skal ogs gjre det p en sunn mte, og p en mte som gjr at man ikke mister hodet etterp og legger p seg alt igjen og mere til. Og p en mte som gjr at man faktisk er stram i kroppen p scenen den dagen, og ikke str der sliten og overdiettert.

  • Det coache noen mot en sceneform er ikke noe hvem som helst kan gjre. Det er utrolig mange faktorer som spiller inn for at man skal treffe en viss form til 1 eller 2 visse datoer i lpet av en sesong. Frst og fremst m man se an personen og ta en beslutning p om personen rekker komme i sceneform til den datoen den frste konkurransen er. For har man for hy fett % s trenger man mer tid. Og er det nok muskelmasse, er fysikken p plass eller skal man anbefale jobbe med svakhetene litt mer for komme til en finale? Man skal gjre prosessen s sknsom mot kroppen som mulig og man skal ikke miste muskler p veien, holde motivasjonen oppe og srge for gjre kutt til riktige tider. Det er ikke bare klaske p med masse kardio fra starten av  kutte matmengden. Du vil ha en fornuftig diett som hjelper deg med bevare energien og muskelmasse s godt som mulig. Og det trenger ikke vre en torsk og brokkoli diett heller ;)

  • Det er ikke bare starte et team uten noe som helst kunnskap om hvordan kroppen fungerer p en fitnessdiett og jeg synes de som gjr dette pisser p de som har drevet med dette i mange mange r og har lest seg opp, studert, prvd og feile og hatt mange utvere gjennom rene. Disse  skalte "fitness coachene" kan potensielt delegge kroppen, psyken, forbrenningen og metabolismen til utverne sine. Og det kan vre veldig vanskelig reparere i ettertid. Jeg som strongbody coach har jobbet med mange jenter som har vrt p en uforsvarlig fitnessdiett og kommet veldig uheldig ut av det. Og det gjr meg trist!

Jeg er langt ifra utlrt og det kommer jeg aldri til bli heller for jeg lrer noe nytt hele tiden og det kommer ny forskning innenfor feltet, men jeg har de beste i ryggen som kan hjelpe meg med vokse som fitnesscoach og bli den beste coachen jeg kan vre for mine utvere. Jeg bryr meg uendelig mye om de jeg coacher i Strongbody og de jeg coacher mot scenen. For jeg vet selv hvordan det er vre utver, hvor usikker og redd man er i starten fordi man gr inn i noe man absolutt ikke har peiling p. Man legger tilliten sin i andre sine hender. Man har 1000 sprsml og trenger et sterkt team i ryggen med serise coacher som har svar p det du lurer p basert p egne erfaringer og forskning. Ikke bare fordi noen skal vre kule kalle seg "fitness coacher", men egentlig ikke har peiling p hva de driver med. S legg tilliten din i riktige hender og noen som tar godt vare p deg og noen med mye kunnskap innenfor feltet!


↑ Fr diett og morningen fr NM  ↑

 

Hvis du har en drm om stille i fitness s velg riktig team. Ta kontakt med forskjellige store klubber og finn den som passer deg. Velg et godt etablert team og noen som har vrt i gamet lenge. Det kan bety forskjell p plasseringen din i konkurransen, en god diett som ikke gjr at du mister muskler og ikke gr p tidenes psykiske smell etterp og selve opplevelsen av det hele. Det er tross alt kroppen og psyken din. S g til noen som har peiling. Du gr vel ikke til en tannlege med rtne tenner? 

Jeg er jo litt inhabil her, men jeg kan nevne at Kaliber Fitness Team har pent klubb uttak Lrdag 5 Mai og alle som har en drm om stille er hjertelige velkomne for en formsjekk mot  stille i hstens konkurranser eller lage slagplan for stille ved en senere anledning. Jeg kommer til vre der og gleder meg til se dere♥

Jeg husker selv nr jeg skulle stille i fitness s var det ikke snakk om stille for noen andre enn Kaliber og om de ikke synes jeg hadde det som skulle til s skulle jeg trene meg til de tok meg inn for det var uaktuelt stille for noen andre enn de siden de er en av Norges strste og mest etablerte klubber med mange stjerner i klubben! Og jeg angrer ikke et sekund for jeg kan med hnda p hjertet si at den stemningen vi har innad i teamet den skal du lete lenge etter. En inkluderende gjeng som tar vare p hverandre♥

Og det er viktig med et godt team i ryggen nr du skal gjennom ditt livs strste utfordring!

 

20 Kommentarer

Kristine Hugvik

18.04.2018 kl. 16:13
Amen! Heilt sant d du seie. Eg merka godt at eg har vore i trygge hender, ftt hjelpen eg har trengt bde psykisk og fysisk! Kunne aldri bytta ut deg eller kaliber mot noen ❤ Det blir oss igjen om en stund 💪 og eg glede meg allerede! (Prver lande😂 kost meg s mye p veien at d er vanskelig. Og det er positivt ment)
Kristine Hugvik: <3 Synes du gjr en supergod jobb frken! :D

Anonym

18.04.2018 kl. 16:18
Interessant og spennende lesing. Forstr godt hva du mener og at dere som er serise nsker at disse uekte coachene ikke skal delegge folk...

18.04.2018 kl. 17:03
Hvor lang tid fr en konkurranse starter man g ned ned i fettprosent? Eller hvordan fungerer det i kaliber? Er nysgjerrig p hvordan alt foregr fr en konkurranse, kan du ikke skrive et innlegg det😁
Anonym: Det kommer an p hvor mye man m miste for komme i form. Det er veldig individuelt. Det er derfor det lnner seg ha en "normal" fettprosent fr man skal begynne deffe. Da blir prosessen mer sknsom for kroppen :) Kan absolutt skrive et innlegg om det :D

Tine

18.04.2018 kl. 18:12
Hvordan forgr egentlig et uttak?
Tine: Man kommer p Kaliber Gym og fr en formsjekk foran Kaliber coachene. Man fr en tlbakemelding p "formen" alts, fysikken og blir tatt ut for stille i konk eller hjelp/tilbud om en mlrettet plan for stille senere om det skulle vre mangel p muskelmasse for eksempel. Og en formsjekk s har man p seg underty/sportsunderty.

Stine

18.04.2018 kl. 18:36
Ut i fra det du skriver her, og hvordan du roser Strongbody opp i skyene om hvordan de fr jenter p rett kjl og ut av usunne tanker, blir jeg ganske sjokkert over at de legger ut innlegg om ?hvordan g p diett med et nyfdt barn. Det er jo bare utrolig trist fronte at det i det hele tatt skal vre en tanke for ei jente med en nyfdt baby p armen - det eneste som br spille noen rolle er jo at babyen fr i seg all nringen den trenger og utvikler seg slik den skal, ikke hvor fort man kommer seg tilbake i en kropp med bra utseende!

At man vil ha tilbake kroppen sin etter en stund, det skjnner jeg godt, og det er nok klart det er mange som nsker seg hjelp med dette. Men StrongBody legger jo ut hvordan du skal legge opp kaloriinntaket de TRE frste mnedene? Det er helt sinnsykt, og et fokus jeg hper og tror du ikke sttter overhodet, for ut i fra det jeg vet om deg har du et sunnere syn p ting enn det der. De frste mnedene som mor br fokuset vre babyens beste og kose seg med barnet sitt, ikke hvordan kroppen ser ut.. Har man fokus p utseende s tidlig foran babyens nring br man vel strengt tatt ikke f barn enda(men det er jo en annen diskusjon). Hper dette er noe du tar opp med kollegaene dine - regner med det ikke er du som har lagt ut det innlegget.
Stine: N hjelper vi en hel masse folk som nettopp har fdt, og det kalle de overfladiske og uegnede som mdre er vel ganske s dmmende og urettferdig. Mange har hatt tffe svangerskap, de sliter med kroppslige plager og vil frst og fremst komme i bedre form pga HELSEN sin. Og vi legger opp til et kosthold med fokus p dekke behovet for nringsstoffer for bde mor og barn. I en perfekte verden ville kanskje ingen brydd seg om de hadde lagt p seg i svangerskapet, men n er det en gang slik at det gjr veldig mange, og da er det bedre de kan f rd til slanke seg p en fornuftig mte, enn at de gjr det p egen hnd og det gr utover bde helsen dems og morsmelken.. En kvinne som kritiserer en kvinne som nettopp har fdt fordi hun nsker g ned noen kilo, er akkurat en slik kvinne som trykker andre kvinner ned og shamer de...

Poenget i dette innlegget var gi tips til mdre s de IKKE skulle f i seg for lite nring, da mange gjr denne feilen p egenhnd.

Vidar

18.04.2018 kl. 21:01
Veldig bra skrevet! 😊 Fint at du setter fokus p dette problemet. Kanskje det kommer et innlegg om hvordan man avslrer userise coatcher ogs? 😃
Vidar: Takk takk! Det er vanskelig skrive om de som er userise uten henge ut noen desverre, men jeg hper de tipsene og rdene jeg har kan feste seg hos folk og at de er litt kritiske til det de ser p nett :)

Emilie

18.04.2018 kl. 21:01
Viktig tema, s bra du belyser det.

En annen ting som snakkes mye om i disse dager er tiden etter fitnessoppkjring og reverse diet. Det sies mye om hvordan det gjres og at det er viktig gjre det gradvis.

Et nske hadde vrt et innlegg rettet mot de gangene reverse diet ikke gr som det skal, og hvordan man kan gjenvinne balansen igjen nr "skaden har skjedd". Nr en plutselig har rast opp og bde kropp og hode kommer i ubalanse. Mange der ute fr ikke/tr ikke ske rd, og fr ikke den oppflgingen de burde ha hatt.

Kanskje noe om hvordan man kan/br jobbe med seg selv etter oppkjring?
Emilie: h, det er s vanskelig, men jeg kan prve lage et innlegg om det. Jeg ar jo selv hatt problemer med reverse og bruker alltid lang tid p hente meg inn igjen etter en konk s jeg skjnner absolutt problemstillingen!

Maria

18.04.2018 kl. 21:06
Takk for kjempefin blogg :) Du tr ha egne meninger og det liker jeg.

Julie

18.04.2018 kl. 23:27
Har bare hrt gode ting om kaliber, og har hatt line som coach via strongbody! Super dame og veldig mye kunnskap😊
Julie: Fantastisk! <3

Julie

22.04.2018 kl. 22:17
@ stine, syns den kommetaren din er ganske trangsynt, virker som om du bare vil ta ordet diett og vri det til noe veldig negativt! Jeg har selv brukt strongbody i flere mnd og i forhold til andre coacher jeg har hatt s er strongbody noe helt annet. Jeg tror du tenker at man m g sulte seg og begrense kaloriinntaket, men snn er det faktisk ikke! Jeg tviler faktisk p at du kan tenke deg hvor mye mat det er! Hva er galt med flge enn sunn og god matplan etter fdsel? Via strongbody s fr man i seg nringsrik mat og nok mat. Det er ikke snakk om sulte, man velger vel heller f i seg det riktige som er bra for bde mor og barn. Akkurat som om det flge en god matplan gr inn p barnet?? Skjerp deg da. Strongbody er faktisk vanlig husmannskost!! aah blir irritert

Stine

23.04.2018 kl. 11:49
Julie;

Jeg har selv brukt plan fra StrongBody lenge, s jeg har god innsikt i hva deres dietter innebrer - s du trenger ikke anta at jeg stiller uten noen form for bakgrunnsinfo nr jeg kommenterer. Jeg vrir ikke diett til noe negativt i det hele tatt, en diett kan vre vel og bra for mange - men IKKE nr man har en nyfdt baby p under 3 mneder. Sett deg inn i hvor srbare spedbarn er nr det gjelder nring i denne perioden, s skjnner du hvorfor man ikke burde legge vekt p hvor mange kalorier man burde spise i denne perioden, men HVA man spiser. Om du ser p innlegget som ble lagt ut av lederen for StrongBody, Gunnar Strand Jacobsen, s ser du at fokuset p det innlegget er hvor mye kalorier du kan spise for fortsatt ikke g i minus og dermed f tilbake mammarollen - ikke hva slags viktige nringsstoffer man heller burde fokusere p f i seg i en s viktig periode av barnets kognitive og fysiske utvikling.

Jeg har ikke kritisert StrongBody sine kostholdsplaner eller annet opplegg - jeg har stilt sprsml ved gi kalori-tips til nybakte mdre, s ikke beskyld meg for kritisere kostholdsplanene deres generelt - hold deg til det jeg skrev, eller ?skjerp deg? da som du kaller det.

Det m vre lov stille kritiske sprsml til noens jobb. Tler man ikke det burde man ikke ha jobb som PT og kostholdsveileder.

Skriv en ny kommentar

Christine Kamphaug - Treningsblogg - Online Coach og PT

Online PT og Coach - Strongbody.no. En treningsblogg full av tips til bde trening og kosthold. Og ellers meg og mitt lille univers! En doughnut elskende fitness jente som fikk 4 Plass NM i Bikini Fitness Hsten 2016 som Debutant. Nysgjerrig p kostholdsplan og treningsprogram? Ta kontakt p christine@strongbody.no s sender jeg deg informasjon om hvordan coachingen min er lagt opp!

FollowFollow

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no