Trener du ryggen riktig?

  • 11.11.2017 kl. 13:17

//Sponset Innhold//

God Lørdag babes! Her er kåken vasket, ryddet og jeg er klar for besøk og ukens siste beinøkt/skulder/bryst økt. Hehe.. 

I går når jeg trente rygg så kom jeg til å tenke på at jeg ser utrolig mange gjøre nedtrekk feil fordi de kjører den med for tung vekt. Og det er ikke noe poeng, for det som skjer da er at ja, egoet får seg en boost fordi man er så "sterk", men sannheten er den av du får ikke maks ut av øvelsen da du kun bruker halve bevegelsesbanen og treffer ikke latsene dine ordentlig. Sjekk bildene under..

Det veldig mange gjør er å kjøre for tungt og da svikter teknikken slik at vi ikke får dratt stangen helt ned og jobbet skikkelig med lats. Stangen går til pannen ca og når vi gjør det så krummer vi ryggen og blir nesten foroverlent. Hvis du gjør dette så gå heller ned i tyngde og trekk stangen helt ned, tro meg du får MYE mer ut av det og du får trent ryggen ordentlig. 

→ En riktig teknikk er å ha en stram og stabil kjerne og tenke at stangen skal trekkes ned mot brystet mens albuene skal draes nedover og mot hverandre bak ryggen. En checkpoint på stopp er halsen ca, men jeg liker å tenke at stangen skal treffe brystet mitt, noe som blir tyngre for hver repetisjon, men det er målet for hver rep.

Det samme gjelder knebøy og alle andre øvelser. Hvis du stopper halveis i bevegelsen så får du ikke så mye ut av øvelsen. Mange lemper på fette tunge vekter i knebøy og går 2/3 i dybden og får veldig lite ut av øvelsen. Og girls.. Det er bedre å løfte litt lettere og gå dypt nok for det er i dybden du får med rumpa ;) I knebøy så skal rumpa litt lavere knærne med mindre du har en skade som tilsier at det ikke går. 

Ja, det er godt for egoet å løfte tungt, men om det ikke blir riktig og du ikke trener ordentlig hva er vits da? Legg vekk egoet og få MYE bedre  resultater da vel♥

Tights HER! // Topp HER! // Sportsbh H&M // Sneakers fra x-life.no (utsolgt)

//Sponset Innhold//

1 Kommentar

treningsparet

13.11.2017 kl. 12:46
Nice at du setter fokus på teknikk og gir tips, bra innlegg! :)

Skriv en ny kommentar

Christine Kamphaug - Treningsblogg - Online Coach og PT

Online PT og Coach - Strongbody.no. En treningsblogg full av tips til både trening og kosthold. Og ellers meg og mitt lille univers! En doughnut elskende fitness jente som fikk 4 Plass NM i Bikini Fitness Høsten 2016 som Debutant. Nysgjerrig på kostholdsplan og treningsprogram? Ta kontakt på christine@strongbody.no så sender jeg deg informasjon om hvordan coachingen min er lagt opp!

FollowFollow

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits