Ikke glem hvor du kom fra!

  • 15.06.2017 kl. 15:35

//Reklame for jobben min som PT//

Herregud! Jeg satt å så på gamle bilder her om dagen og kom over et bilde fra da jeg nettopps hadde begynt å trene. Er det muuuulig! Det er når man plutselig kommer over de bildene man skjønner at man faktisk har kommet langt! For noen ganger blir jeg jo utålmodig også. Jeg er bare menneske. Selvom jeg et at det tar lang tid å bygge muskler og styrke så har jeg et lite monster inni meg som blir irritert hvis ikke jeg føler at jeg har progresjonen jeg ønsker. Og en stor del av min progresjon har vært knebøy. Jeg har alltid hatt et mål om å bli sterk i knebøy. Hva "sterk" i knebøy er for meg kan være noe annet for andre, men jeg har hatt som et drømmemål å kjøre 70 kg i knebøy siden jeg startet å trene for 2,5 år siden. Med delmål på veien selvsagt, men et langsiktig mål som lå laaangt der fremme var 70 kg i knebøy. Og gud som jeg har jobbet mot det målet. Og jeg har prøvd, feilet og grått mange ganger på trening. Fått helt breakdown og følt at jeg aldri kom til å få det til. Grini sjelen min ut midt i knebøy økta. 

Men så ser jeg jo på dette bildet under her og tenker. Skam deg! Se hva du har fått til da! Hvor langt du har kommet og hvor mye lenger du skal komme. 

Jeg husker i starten så synes jeg 10 kg knebøy var umenneskelig tungt. Og når jeg så på bilder av jenter som kjørt knebøy med den store olympia stanga OG store vektskiver så ble jeg helt blown away! "Woooow, jeg vil være sterk som den jenta der" husker jeg at jeg tenkte. Jeg har nevnt det før, men jeg har slitt SÅ mye med å få en god teknikk i knebøy. Det har vært HELT jævli. Og jeg er veldig sta og jeg gir meg ikke lett om det først er noe jeg virkelig vil. Og er det noe jeg virkelig ville og fortsatt vil så er det å bli "sterk" i knebøy. Det var en periode tidligere hvor jeg jobbet meg opp til 50 kg. Kunne ikke øke mer fordi teknikken min var SHIT og jeg kollapset helt når jeg gjorde øvelsen. Tok av vekter og startet på scratch med lavere vekter og fokus på teknikk. Kom opp til 50 kg og samme regla igjen. Dere aner ikke hvor mye jeg gråt da. Jeg var så lei meg og tenkte at "dette kommer jeg ALDRI til å få til så fuck it" Men jeg er ikke typen til å gi opp så  når jeg fikk roet meg ned til neste beinøkt igjen så måtte jeg jo bare prøve litt til. 

Sjekk det bildet over her. Det er for litt over 1 år siden. Jeg DÆVVER! Dette bildet har det flotte navnet: "Dritt teknikk". Yup. Ingenting å legge skjul på her. Dette er IKKE bra. Og det så værre ut i virkeligheten. Just sayin´hihi. Jeg var så forbanna den økten der atte FY og ikke minst lei meg. For når jeg så det bildet der så var det total breakdown, for jeg trodde jeg klarte å ha en innafor teknikk, men det klarte jeg ikke. Men heldigvis så gikk det over og jeg fortsatte å prøve. Hehe.. Og nå endelig løsner knebøyen min. I dag klarte jeg 5 sett med 8 repetisjoner på 67 kg! Det hadde jeg ALDRI trodd.

Så jeg tenkte jeg skulle dele de tipsene som har hjulpet meg i det siste:

- Buktrykk, buktrykk, buktrykk! Dette høres rart ut, men det er så viktig å ha kontroll på kjernen i baseøvelser som knebøy, markløft, militærpress osv. Jeg løfter av stangen og tar noen skritt bakover så fokuserer jeg på å presse bekkenet fremover og stramme rumpa litt samtidig som jeg dytter nederste del av ribbeina inn i magen. Tenk at ribbein og bekken skal presses mot hverandre. Så trekk inn masse luft og hold det inne uten å slippe det spennet. Da er du klar for å sette den ned. 

- Når du setter deg ned så ikke nødvendigvis sett deg bakover. Dytt knærne/press lårene ut mot siden. Litt som en ballerina om det makes sense? 

- Stopp når rumpa er rett under knærne og press med hælene/utsiden av foten for å komme deg opp igjen samtidig som du fortsetter å presse lår og knær utover.  Og tenk at rumpa skal raskt under stanga igjen så dytt bekken fremover. Tenk også at du skal presse ryggen mot stangen og holde brystet oppover.

- Når det blir tungt halveis på vei opp igjen så slipp pusten ut for å få litt ekstra trøkk for å komme deg opp. Når du er på toppen av repetisjonen igjen så starter du med å sette kjernen/buktrykk igjen som i det første punktet.

Jeg håper noen av disse pinpoints kan hjelpe deg med din knebøy. Ikke glem at ingen knebøy er like, så selvom du føler du ikke ser ut som noe du selv tror er fasit så trenger det ikke være feil. Jeg har lange lår og må bøye meg ekstra fremover så jeg får balansen jeg skal, mens noen som er kortere trenger ikke det. Noen står bredt med beina og andre står smalt. Finn din stil. Det er viktig å passe på korsryggen og at den ikke er for svai så du får ubehag. En annen ting å tenke på er egoet ditt. Ikke la egoet vinne over teknikk og fornuft. Ikke tenk at det å løfte 50 kg i knebøy er grisekult om du faktisk ikke er sterk nok. Vi vil unngå skader♥

Ikke vær redd for å sette i gang med treningen! Et sted må du starte og alle har vært en nybegynner. Det viktigste er bare å ta avgjørelsen om å komme i gang så vil du bli bitt av basillen om du holder på lenge nok til å føle progresjon styrkemessig :) I starten så får man også resultater raskt da kroppen responderer veldig bra på treningen kontra det å ha trent over lengre tid :)

Og hvis du vil ha hjelp til å komme i gang og er nysgjerrig på coaching så kan du sende meg mail på christine@strongbody.no Det eneste du trenger å skrive er "jeg er nysgjerrig" så sender jeg deg informasjon uforpliktet tilbake :) Ikke farlig♥ Uansett om målet ditt er å gå ned i vekt, bli sterkere, bygge muskler eller stille i bikinifitness så er jeg her for deg. Jeg lager målrettet treningsprogram og tilpasset kostholdsplan mht til dine mål og følger deg opp i 4 uker i første omgang for å sørge for progresjonen og fremgangen din♥ 

Let´s get strong babes!


//Reklame for jobben min som PT//

2 Kommentarer

Victoria Larsen

15.06.2017 kl. 16:08
Så utrolig sant! Flott skrevet.

17.06.2017 kl. 17:12
Jeg kan anbefale deg å teste ut å kjøre knebøy med lavere stangplassering! Jeg er selv høy med lange bein etc, og det føles mye bedre for meg iallefall kontra high bar! Bedre vektarm, du kan løfte tyngre (når teknikken er innarbeidet) og mer rumpegains B-D

Skriv en ny kommentar

Christine Kamphaug - Treningsblogg

4 Plass NM i Bikini Fitness Høsten 2016 som Debutant. Online coach - Strongbody.no. En treningsblogg full av tips til både trening og kosthold. Og ellers meg og mitt lille univers! En doughnut elskende fitness jente. Nysgjerrig på coaching? Mail meg uforpliktende på christine@strongbody.no så sender jeg deg informasjon om hvordan det hele er lagt opp!

FollowFollow

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits