Ikke glem hvor du kom fra!

  • 15.06.2017 kl. 15:35

//Reklame for jobben min som PT//

Herregud! Jeg satt s p gamle bilder her om dagen og kom over et bilde fra da jeg nettopps hadde begynt trene. Er det muuuulig! Det er nr man plutselig kommer over de bildene man skjnner at man faktisk har kommet langt! For noen ganger blir jeg jo utlmodig ogs. Jeg er bare menneske. Selvom jeg et at det tar lang tid bygge muskler og styrke s har jeg et lite monster inni meg som blir irritert hvis ikke jeg fler at jeg har progresjonen jeg nsker. Og en stor del av min progresjon har vrt kneby. Jeg har alltid hatt et ml om bli sterk i kneby. Hva "sterk" i kneby er for meg kan vre noe annet for andre, men jeg har hatt som et drmmeml kjre 70 kg i kneby siden jeg startet trene for 2,5 r siden. Med delml p veien selvsagt, men et langsiktig ml som l laaangt der fremme var 70 kg i kneby. Og gud som jeg har jobbet mot det mlet. Og jeg har prvd, feilet og grtt mange ganger p trening. Ftt helt breakdown og flt at jeg aldri kom til f det til. Grini sjelen min ut midt i kneby kta. 

Men s ser jeg jo p dette bildet under her og tenker. Skam deg! Se hva du har ftt til da! Hvor langt du har kommet og hvor mye lenger du skal komme. 

Jeg husker i starten s synes jeg 10 kg kneby var umenneskelig tungt. Og nr jeg s p bilder av jenter som kjrt kneby med den store olympia stanga OG store vektskiver s ble jeg helt blown away! "Woooow, jeg vil vre sterk som den jenta der" husker jeg at jeg tenkte. Jeg har nevnt det fr, men jeg har slitt S mye med f en god teknikk i kneby. Det har vrt HELT jvli. Og jeg er veldig sta og jeg gir meg ikke lett om det frst er noe jeg virkelig vil. Og er det noe jeg virkelig ville og fortsatt vil s er det bli "sterk" i kneby. Det var en periode tidligere hvor jeg jobbet meg opp til 50 kg. Kunne ikke ke mer fordi teknikken min var SHIT og jeg kollapset helt nr jeg gjorde velsen. Tok av vekter og startet p scratch med lavere vekter og fokus p teknikk. Kom opp til 50 kg og samme regla igjen. Dere aner ikke hvor mye jeg grt da. Jeg var s lei meg og tenkte at "dette kommer jeg ALDRI til f til s fuck it" Men jeg er ikke typen til gi opp s  nr jeg fikk roet meg ned til neste beinkt igjen s mtte jeg jo bare prve litt til. 

Sjekk det bildet over her. Det er for litt over 1 r siden. Jeg DVVER! Dette bildet har det flotte navnet: "Dritt teknikk". Yup. Ingenting legge skjul p her. Dette er IKKE bra. Og det s vrre ut i virkeligheten. Just sayinhihi. Jeg var s forbanna den kten der atte FY og ikke minst lei meg. For nr jeg s det bildet der s var det total breakdown, for jeg trodde jeg klarte ha en innafor teknikk, men det klarte jeg ikke. Men heldigvis s gikk det over og jeg fortsatte prve. Hehe.. Og n endelig lsner knebyen min. I dag klarte jeg 5 sett med 8 repetisjoner p 67 kg! Det hadde jeg ALDRI trodd.

S jeg tenkte jeg skulle dele de tipsene som har hjulpet meg i det siste:

- Buktrykk, buktrykk, buktrykk! Dette hres rart ut, men det er s viktig ha kontroll p kjernen i basevelser som kneby, marklft, militrpress osv. Jeg lfter av stangen og tar noen skritt bakover s fokuserer jeg p presse bekkenet fremover og stramme rumpa litt samtidig som jeg dytter nederste del av ribbeina inn i magen. Tenk at ribbein og bekken skal presses mot hverandre. S trekk inn masse luft og hold det inne uten slippe det spennet. Da er du klar for sette den ned. 

- Nr du setter deg ned s ikke ndvendigvis sett deg bakover. Dytt knrne/press lrene ut mot siden. Litt som en ballerina om det makes sense? 

- Stopp nr rumpa er rett under knrne og press med hlene/utsiden av foten for komme deg opp igjen samtidig som du fortsetter presse lr og knr utover.  Og tenk at rumpa skal raskt under stanga igjen s dytt bekken fremover. Tenk ogs at du skal presse ryggen mot stangen og holde brystet oppover.

- Nr det blir tungt halveis p vei opp igjen s slipp pusten ut for f litt ekstra trkk for komme deg opp. Nr du er p toppen av repetisjonen igjen s starter du med sette kjernen/buktrykk igjen som i det frste punktet.

Jeg hper noen av disse pinpoints kan hjelpe deg med din kneby. Ikke glem at ingen kneby er like, s selvom du fler du ikke ser ut som noe du selv tror er fasit s trenger det ikke vre feil. Jeg har lange lr og m bye meg ekstra fremover s jeg fr balansen jeg skal, mens noen som er kortere trenger ikke det. Noen str bredt med beina og andre str smalt. Finn din stil. Det er viktig passe p korsryggen og at den ikke er for svai s du fr ubehag. En annen ting tenke p er egoet ditt. Ikke la egoet vinne over teknikk og fornuft. Ikke tenk at det lfte 50 kg i kneby er grisekult om du faktisk ikke er sterk nok. Vi vil unng skader♥

Ikke vr redd for sette i gang med treningen! Et sted m du starte og alle har vrt en nybegynner. Det viktigste er bare ta avgjrelsen om komme i gang s vil du bli bitt av basillen om du holder p lenge nok til fle progresjon styrkemessig :) I starten s fr man ogs resultater raskt da kroppen responderer veldig bra p treningen kontra det ha trent over lengre tid :)

Og hvis du vil ha hjelp til komme i gang og er nysgjerrig p coaching s kan du sende meg mail p christine@strongbody.no Det eneste du trenger skrive er "jeg er nysgjerrig" s sender jeg deg informasjon uforpliktet tilbake :) Ikke farlig♥ Uansett om mlet ditt er g ned i vekt, bli sterkere, bygge muskler eller stille i bikinifitness s er jeg her for deg. Jeg lager mlrettet treningsprogram og tilpasset kostholdsplan mht til dine ml og flger deg opp i 4 uker i frste omgang for srge for progresjonen og fremgangen din♥ 

Lets get strong babes!


//Reklame for jobben min som PT//

2 Kommentarer

Victoria Larsen

15.06.2017 kl. 16:08
S utrolig sant! Flott skrevet.

17.06.2017 kl. 17:12
Jeg kan anbefale deg teste ut kjre kneby med lavere stangplassering! Jeg er selv hy med lange bein etc, og det fles mye bedre for meg iallefall kontra high bar! Bedre vektarm, du kan lfte tyngre (nr teknikken er innarbeidet) og mer rumpegains B-D

Skriv en ny kommentar

Christine Kamphaug - Treningsblogg

4 Plass NM i Bikini Fitness Hsten 2016 som Debutant. Online coach - Strongbody.no. En treningsblogg full av tips til bde trening og kosthold. Og ellers meg og mitt lille univers! En doughnut elskende fitness jente. Nysgjerrig p coaching? Mail meg uforpliktende p christine@strongbody.no s sender jeg deg informasjon om hvordan det hele er lagt opp!

FollowFollow

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits