Kosthold - Fitness - What 2 eat?

//Reklame for jobben min som coach//

Jeg tenkte jeg skulle et av ukens innkjp med dere. Jeg fr sinnsykt mange mail angende kosthold og jeg vil gjerne dele det jeg spiser og noen fornuftige tanker rundt dette med mat og kosthold. For jeg blir fortsatt sjokkert av hva slags forhold mange har til mat og jeg synes det er skremmende at det er s mye.. Tja, hva skal jeg kalle det. Matfrykt? Ja, det er et passende ord. MATFRYKT! Smak litt p det ordet. Og slapp av. Det er et kalorifritt ord. Haha, neida! #SvartHumor

Men det som frustrerer meg veldig er at veldig f tenker over at mat faktisk er energi. Mat er nring kroppene vre trenger for fungere. Hjernen trenger blant annet karbohydrater for fungere og det er ogs en kjempefin energikilde nr man trener styrke for eksempel Vi trenger ogs karbohydrater for et godt fungerende tarmsystem og for regulere blodsukkeret. Proteiner trenger vi for bygge muskler og gjenopprette kroppens vev. Fett trenger vi blant annet for at cellene vre skal fungere. S alt har en mening! Og vi trenger en god og riktig fordeling av disse nringstoffene for at kroppene vre skal fungere og for f resultater p trening blant annet. 

Det som skremmer meg er at de fleste tror at fett og karbohydrater er noe man legger p seg av. Og bare der misforstr vi veldig. For det er ikke det som burde vre hovedfokus. Du kan spise brd, du kan spise potet og vist pokker kan du spise ris. Alt avhenger om du spiser mer energi enn det du forbruker. Dette vil pvirke om du gr opp i vekt eller ned i vekt. Men husk ogs at hvis du tror du burde kutte alt av karbohydrater og spise lite fett s kan kroppen bli veldig lite samarbeidsvillig. Den vil ikke gi slipp p den energien den har lagret (karbohydrater og fett) og dermed vil det ikke skje noen endringer hverken p treningsfronten eller vektfronter. Kroppen gr i en slags ndmodus og nekter samarbeide. Jeg coacher flere jenter som spiste ganske lite for g ned i vekt, men ingenting skjedde og med en ny, god og variert kostholdsplanmed MER mat fra meg s skjedde det ting. Det virker helt bakvendt sant? Men mat er viktig! 

En annen faktor er det at om du trener fordi du vil bli sterk og bygge muskler s er det en fordel spise godt. For hvis ikke kroppen fr nok nring s har den ikke noe bygge seg sterkere med. S vr s snill gi kroppen det den trenger og ikke vr redd for mat! 

Nr jeg handler mat s gr hjernen i denne modusen her: Proteiner - Sunne fettkilder! - Sunne karbohydratkilder! Det er rart med det, men det er slik jeg ser maten. Nr jeg ser Grovt knekkebrd s ser jeg en sunn karbohydratkilde, nr jeg ser avokado ser jeg en sunn fettkilde og nr jeg ser rent kjtt ser jeg proteiner. Dette er snt man lrer seg etterhvert om man har en interesse for sunt kosthold. Jeg lrte blant annet faktisk veldig mye nr jeg hadde strongbody coaching for noen r siden. Men jeg vil dele det jeg nsker handle p ukesbasis. 

Proteiner: Rent kjtt av svin og storfe, fisk, skalldyr (spiser det ganske sjeldent), kylling og kalkun. Til bde middag og plegg, kesam, cottage cheese, skyr, styrkmelk, ost, egg.

Karbohydratkilder: Grovt brd, havregryn, grove knekkebrd, melk, riskaker, frukt, grnnsaker, ris, potet, fullkornpasta, stpotet, linser, bnner. 

Fettkilder: Fet fisk, egg, ntter, fr, ost, kokkosolje/kokkos/kokkosmelk, nttesmr, avokado, sukkerfri sjokolade, flte. 

Jeg liker ha 4 mltider om dagen med hyt proteininnhold i tilleg til karbohydrater og fett. 4 mltider som er godt sammensatt med nringstoffer. I tillegg til disse fire mltidene har jeg gjerne 1-2 snack mltider som gjerne bestr av fett og karbohydrater da dette er en del av den daglige energien som fr meg gjennom dagen og gjr at jeg har gode treningskter. 

I helgene har jeg cheatday som dere vet. Hehe.. Og de nyter jeg s lenge de varer! For det kommer til et punkt frem mot konkurransen i hst at jeg m kutte cheatdays. Nr jeg har cheatdays s srger jeg for f i meg proteinene mine! For det er alt for fort gjort spise bare usunt og dermed miste lysten p sunn mat. Og da ender du kanskje opp med omtrent ikke f i deg noen proteiner. Snn er hvertfall jeg. Nr jeg spiser mye sukker s blir jeg mett p alt annet enn sukker. Jeg orker ikke middag eller andre nringsrike mltider, men jeg kan spise sukker og dritt resten av kvelde. Bah! Sukker ass! Whyyy! Hvorfor skal det vre s sykt godt! Sukker er min rus! Haha.. Men da hjelper det ha litt stere alternativer slik at det er enklere holde seg unna det i hverdagen hvertfall. 

Husk at dere kan sende meg mail p christine@strongbody.no om dere er nysgjerrig p coaching. Coachingpakken er inkludert kostholdsplan, mlrettet treningsprogram samt 4 ukers oppflging av meg for sikre resultater! Det eneste du trenger skrive er "Jeg er nysgjerrig" s sender jeg deg informasjon helt uforpliktet. Med coaching slipper dere tenke p dette med mat, for det kan vre vanskelig. I got it covered og lager et kostholdsplan som fr deg i ml uansett hva du nsker jobbe mot. Og det er veldig til hjelp for mange for det er lett g seg vill i kostholdsjungelen med blogger og artikler full av drlig inspo. 

Jeg hper innlegget var til nytte ♥ 

//Reklame for jobben min som coach//

2

Kjempe flott innlegg! Dette var nyttig :-D

Blir s glad nr jeg leser innlegg som dette! Synes det er utrolig viktig ha fokus p at man ikke blir tykk av spise karbohydrater/fett.. Merker selv fra dag til dag at det er mange som tror det, noe som er veldig trist..

Takk for at du deler kunnskapen din! <3

Skriv en ny kommentar