Kosthold - Fitness - What 2 eat?

  • 26.04.2017 kl. 16:42

//Reklame for jobben min som coach//

Jeg tenkte jeg skulle et av ukens innkjøp med dere. Jeg får sinnsykt mange mail angående kosthold og jeg vil gjerne dele det jeg spiser og noen fornuftige tanker rundt dette med mat og kosthold. For jeg blir fortsatt sjokkert av hva slags forhold mange har til mat og jeg synes det er skremmende at det er så mye.. Tja, hva skal jeg kalle det. Matfrykt? Ja, det er et passende ord. MATFRYKT! Smak litt på det ordet. Og slapp av. Det er et kalorifritt ord. Haha, neida! #SvartHumor

Men det som frustrerer meg veldig er at veldig få tenker over at mat faktisk er energi. Mat er næring kroppene våre trenger for å fungere. Hjernen trenger blant annet karbohydrater for å fungere og det er også en kjempefin energikilde når man trener styrke for eksempel Vi trenger også karbohydrater for et godt fungerende tarmsystem og for å regulere blodsukkeret. Proteiner trenger vi for å bygge muskler og gjenopprette kroppens vev. Fett trenger vi blant annet for at cellene våre skal fungere. Så alt har en mening! Og vi trenger en god og riktig fordeling av disse næringstoffene for at kroppene våre skal fungere og for å få resultater på trening blant annet. 

Det som skremmer meg er at de fleste tror at fett og karbohydrater er noe man legger på seg av. Og bare der misforstår vi veldig. For det er ikke det som burde være hovedfokus. Du kan spise brød, du kan spise potet og vist pokker kan du spise ris. Alt avhenger om du spiser mer energi enn det du forbruker. Dette vil påvirke om du går opp i vekt eller ned i vekt. Men husk også at hvis du tror du burde kutte alt av karbohydrater og spise lite fett så kan kroppen bli veldig lite samarbeidsvillig. Den vil ikke gi slipp på den energien den har lagret (karbohydrater og fett) og dermed vil det ikke skje noen endringer hverken på treningsfronten eller vektfronter. Kroppen går i en slags nødmodus og nekter å samarbeide. Jeg coacher flere jenter som spiste ganske lite for å gå ned i vekt, men ingenting skjedde og med en ny, god og variert kostholdsplanmed MER mat fra meg så skjedde det ting. Det virker helt bakvendt sant? Men mat er viktig! 

En annen faktor er det at om du trener fordi du vil bli sterk og bygge muskler så er det en fordel å spise godt. For hvis ikke kroppen får nok næring så har den ikke noe å bygge seg sterkere med. Så vær så snill å gi kroppen det den trenger og ikke vær redd for mat! 

Når jeg handler mat så går hjernen i denne modusen her: Proteiner - Sunne fettkilder! - Sunne karbohydratkilder! Det er rart med det, men det er slik jeg ser maten. Når jeg ser Grovt knekkebrød så ser jeg en sunn karbohydratkilde, når jeg ser avokado ser jeg en sunn fettkilde og når jeg ser rent kjøtt ser jeg proteiner. Dette er sånt man lærer seg etterhvert om man har en interesse for sunt kosthold. Jeg lærte blant annet faktisk veldig mye når jeg hadde strongbody coaching for noen år siden. Men jeg vil dele det jeg ønsker å handle på ukesbasis. 

Proteiner: Rent kjøtt av svin og storfe, fisk, skalldyr (spiser det ganske sjeldent), kylling og kalkun. Til både middag og pålegg, kesam, cottage cheese, skyr, styrkmelk, ost, egg.

Karbohydratkilder: Grovt brød, havregryn, grove knekkebrød, melk, riskaker, frukt, grønnsaker, ris, potet, fullkornpasta, søtpotet, linser, bønner. 

Fettkilder: Fet fisk, egg, nøtter, frø, ost, kokkosolje/kokkos/kokkosmelk, nøttesmør, avokado, sukkerfri sjokolade, fløte. 

Jeg liker å ha 4 måltider om dagen med høyt proteininnhold i tilleg til karbohydrater og fett. 4 måltider som er godt sammensatt med næringstoffer. I tillegg til disse fire måltidene har jeg gjerne 1-2 snack måltider som gjerne består av fett og karbohydrater da dette er en del av den daglige energien som får meg gjennom dagen og gjør at jeg har gode treningsøkter. 

I helgene har jeg cheatday som dere vet. Hehe.. Og de nyter jeg så lenge de varer! For det kommer til et punkt frem mot konkurransen i høst at jeg må kutte cheatdays. Når jeg har cheatdays så sørger jeg for å få i meg proteinene mine! For det er alt for fort gjort å spise bare usunt og dermed miste lysten på sunn mat. Og da ender du kanskje opp med å omtrent ikke få i deg noen proteiner. Sånn er hvertfall jeg. Når jeg spiser mye sukker så blir jeg mett på alt annet enn sukker. Jeg orker ikke middag eller andre næringsrike måltider, men jeg kan spise sukker og dritt resten av kvelde. Bah! Sukker ass! Whyyy! Hvorfor skal det være så sykt godt! Sukker er min rus! Haha.. Men da hjelper det å ha litt søtere alternativer slik at det er enklere å holde seg unna det i hverdagen hvertfall. 

Husk at dere kan sende meg mail på christine@strongbody.no om dere er nysgjerrig på coaching. Coachingpakken er inkludert kostholdsplan, målrettet treningsprogram samt 4 ukers oppfølging av meg for å sikre resultater! Det eneste du trenger å skrive er "Jeg er nysgjerrig" så sender jeg deg informasjon helt uforpliktet. Med coaching slipper dere å tenke på dette med mat, for det kan være vanskelig. I got it covered og lager et kostholdsplan som får deg i mål uansett hva du ønsker å jobbe mot. Og det er veldig til hjelp for mange for det er lett å gå seg vill i kostholdsjungelen med blogger og artikler full av dårlig inspo. 

Jeg håper innlegget var til nytte ♥ 

//Reklame for jobben min som coach//

2 Kommentarer

Victoria Larsen

26.04.2017 kl. 19:45
Kjempe flott innlegg! Dette var nyttig :-D

Alexandra

26.04.2017 kl. 20:05
Blir så glad når jeg leser innlegg som dette! Synes det er utrolig viktig å ha fokus på at man ikke blir tykk av å spise karbohydrater/fett.. Merker selv fra dag til dag at det er mange som tror det, noe som er veldig trist..

Takk for at du deler kunnskapen din! <3

Skriv en ny kommentar

Christine Kamphaug - Treningsblogg

4 Plass NM i Bikini Fitness Høsten 2016 som Debutant. Online coach - Strongbody.no. En treningsblogg full av tips til både trening og kosthold. Og ellers meg og mitt lille univers! En doughnut elskende fitness jente. Nysgjerrig på coaching? Mail meg uforpliktende på christine@strongbody.no så sender jeg deg informasjon om hvordan det hele er lagt opp!

FollowFollow

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits