Diett og fråtsing! Hva skjer nå?

  • 12.10.2016 kl. 19:14

Siden NM på Lørdag har jeg seriøst spist godteri non-stop. Altså.. Jeg har vært bunnløs. Her kommer endelig innlegget om diett, utskeielser og hva som skjer fremover i matveien.

Etter scenen på Lørdag så var det jo ut og spise og det ble døgnvill på Tjuvholmen. Stor jordbær milkshake til forrett, burger med søtpotet fries til middag. Jeg orket faktisk ikke dessert for dere så jo sikkert på snap at Lillesøster hadde bakt kake til meg og den gikk ned på høykant mens jeg gikk fra Oslo konserthus til Hotellet. Haha.. Smakte jeg på den i det hele tatt liksom? :P På vei fra hotellet og til Døgnvill hadde jeg med meg både skittles og smågodt, livredd for å gå glipp av noe. Er det mulig. Søndagen startet med tidenes diggeste hotellfrokost og fortsatte med cake pops, pizzaresten fra dagen før som var hos mamma, fridays, 3 boller fra Espa på vei hjem og ENDA mer smågodt når jeg kom hjem. Who´s counting.. Det var helt sykt digg! MEN! Jeg hadde ikke plass i magen min til alt det og vet dere hva det endte med? Jeg hadde overspist så sykt mye at jeg våknet opp midt på natten fordi jeg måtte spy. Og jeg spøy! Ikke fordi JEG ville, men KROPPEN måtte, Det var fullt i magen og det var overkill. Snakk om å gå all in! Det hadde jeg aldri trodd skulle skje. Jeg ble ganske satt ut..

Jeg har fråtset i godteri siden. Og jeg sliter med å gi meg. Bare fordi jeg ikke må. Det er ikke noe deadline for å nå en viss form lenger. Nå kan jeg endelig spise det jeg vil igjen. Som om jeg føler jeg må gjøre opp for alle de Lørdagene jeg ikke har fått noen utskeielser. Uansett hva jeg tenker når jeg legger meg på kvelden om at det ikke er greit å spise SÅ mye godis på en Tirsdag og at i morgen skal jeg være flinkere er det som om jeg bare må få det ut av systemet. Det må gå sin naturlige gang og jeg må få "spist ferdig" før jeg starter på reverse diett. Det er så rart med det, for før jeg startet på diett mot konkurranse så spiste jeg jo aldri godis i ukedagene, kun i helger og jeg hadde null problem med det. Men nå må jeg som sagt bare få spist fra meg! De tingene jeg har savnet mest må jeg bare trykke innpå før jeg retter kursen mot en normal sunn og litt mer fornuftig hverdag. 

Men jeg skal innrømme at jeg begynte å tenke "Herregud, har jeg fått bulimi eller hva faen skjer nå da?" Altså, jeg har jo ikke spist masse og kastet opp med vilje, men når jeg har spist så mye mat og godteri at jeg ikke orker å puste nesten og jeg legger meg i frykt for å spy igjen da går det av noen varsel lamper i hodet mitt, men så tenker jeg som så at det er faktisk helt normalt og at jeg kommer inn i hverdagen igjen når jeg har landet fra denne fitness bobla og fått fråtsingen ut av systemet. Og hvis jeg tar meg litt smågodt og ostepopp på vei dit. So what! Alle er forskjellige, men det er tydeligvis slik jeg gjør det. 

For selvom vi som har stilt i NM i helgen har trent som F mot et mål, vært på diett, oppnådd sceneform og vært super shredded så betyr det ikke at vi ikke er mennesker. Det betyr ikke at vi er immune mot sukker eller sukkercravings. Vi ELSKER sjokolade like mye som "normale" folk. Det er ikke sånn at vi er immune mot det å være fysen. Det er bare det at vi har vist MYE selvkontroll over lengre tid, trent og spist ekstremt sunt i tillegg. Noen bedre enn andre for jeg har j skeiet ut som FAEN innimellom. Men når vi er ferdige med diett så klikker det litt for oss og vi må fråtse litt. Hvertfall de fleste av oss. Noen fråtser masse og stopper aldri. Noen fråster lite og vil veldig gjerne beholde formen så godt det lar seg gjøre. Noen midt i mellom..

Og hvor er jeg da? Hva er min plan videre nå? 

Frem til nå har jeg jo spist X antall kalorier. Og når fråsteriet avtar fortsetter jeg med samme X antall kalorier en bitteliten periode. (Typ 1 uke ish), deretter vil jeg øke gradvis med med kalorier. Dette er for å ikke tulle helt med forbrenningen også vil kroppen henge med i svingene, for akkurat på samme måte som at man ikke går fra vanlig hverdag til ekstremt kutt NED på kaloriene mot konkurranse gjelder samme regel tilbake. Dette kalles å reversere dietten. Jeg kommer til å gå OPP i vekt og det er helt normalt. Det er opp til meg og finne ut av hvor min komfort vekt er. Jeg driter egentlig i vekta. Jeg ser i speilet hva jeg selv trives med og jeg kommer til å måle meg for å ha styr på muskeløkning og treningsprogress for det er viktig for meg. Jeg kommer til å spise sunt i ukedagene veldig likt diett med kos i helgene. Fordi Strongbody matplan/diett er den maten jeg spiser til vanlig♥ Bare andre mengder rett og slett. Og det er ikke så vanskelig som folk skal ha det til å. Husk, mat er ingen fiende!

På akkurat samme måten som jeg har hold diett kalorier hemmelig vil jeg fortsette å holde reverse diett kalorier hemmelig helt til jeg ligger på et normalt og sunt antall. Alle er forskjellige og det er ingen som vil ha noe nytte av hva jeg tok inn kalorimessig på bikinifitness diett. Jeg ønsker IKKE å bidra til at noen skal bruke den infoen på feil måte!

Mine favoritt matvarer i en normal sunn hverdag er: Grovt brød/havre polarbrød, speltlomper, riskaker, ost, roastbeef, kyllingpålegg, hamburgerrygg, philadelphia light/freia philadelphia, mager cottage cheese, havregryn. lerum sukkerfritt syltetøy, mager kesam, puffet havre, B-free lomper (fåes kjøpt i sverige), grove taco lomper, potet, ris, fullkornpasta, eggnudler, søtpotet, alt av rent kjøtt og fisk, alt av grønnsaker, egg, propud, nutrilett bars og andre protein barer. Som dere ser er det veldig liten forskjell, det er kun snakk om mengde forskjell.

Mitt fokus er å bygge muskler og for å bygge muskler så må man ha i seg kvalitetsmat. Og husmannskost er egentlig et enkelt begrep på muskelmat. Hehe.. 

På Lørdager har jeg cheat day: Da spiser jeg som regel en normal sunn frokost og lunsj også koser jeg meg med det jeg måtte sikle på i butikken til middag og godis/bakst/dessert utover kvelden. Noen ganger er jeg back on track på søndag morgen, noen ganger mandag. Det kommer an på viljestyrke og humør. Hehe.. Men det bryr jeg meg fint lite om. For jeg koser meg♥ Og har jeg på død og liv lyst på sjokkis på en tirsdag ja så spiser jeg sjokkis på en Tirsdag. 

Slenger med en collage på litt av det jeg har kost meg med di siste dagene og et bilde av hvor glad mat gjør meg♥

Instagram HER! 
Facebook HER! 
Snapchat: CHRISUNIVERS
(sorry dårlig med oppdatteringer, men jeg er som sagt i et litt merkelig humør, mer om det kommer i eget innlegg)




 

6 Kommentarer

Susanne

12.10.2016 kl. 19:52
Du er virkelig inspirerende, og en stor motivasjonsfaktor for meg!
Susanne: Tuuusen takk! Det betyr så masse <3

Charlotte

13.10.2016 kl. 10:23
Masse bra inspo til øvelser her - testet benprogrammet i går, og kjenner det i dag👏🏼😅 skjønner så godt hva du mener med fråtsing og overspising - men du kommer nok fort tilbake i rutiner 😊

Så denne i dag, og tenkte på deg 🙊 https://www.facebook.com/benjamin.orozco2/posts/10206791238329787

Takk for mye bra inspo - veldig kult å "ha deg med" på trening for å teste ut øvelser, vis Instagram.

(Var så gøy når jeg plutselig skjønte hvor jeg hadde deg fra, etter å ha sett så kjent ut. Jeg gikk i klassen til Caroline, så kjente deg plutselig igjen hjemmefra)

Lykke til videre på reisen - du er så jækla flink 😊
Charlotte: Så gøy du finner inspo! Da føler jeg litt sånn Mission complete her <3 Hihi! Åh det bildet var spot on meg! Jeg ler meg ihjæl! Har noen drøye bilde av foodbaby jeg skal få lagt ut her. Hjelp sier jeg bare! :D

Så gøy! Da tror jeg jeg husker deg hvis jeg tenker på riktig Charlotte! :D Tusen takk søta! Og takk for herlig kommentar!

God helg! :D

Maybritt

13.10.2016 kl. 14:59
Du er en stor motivasjonsfaktor for meg. Takk
Maybritt: Tusen tusen takk! Så herrrlig! :D

God helg! <3

Skriv en ny kommentar

Christine Kamphaug - Treningsblogg

4 Plass NM i Bikini Fitness Høsten 2016 som Debutant. Online coach - Strongbody.no. En treningsblogg full av tips til både trening og kosthold. Og ellers meg og mitt lille univers! En doughnut elskende fitness jente. Nysgjerrig på coaching? Mail meg uforpliktende på christine@strongbody.no så sender jeg deg informasjon om hvordan det hele er lagt opp!

FollowFollow

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits